2025 október 07

Kritikus a helyzet az orosz benzinkutakon – Már csak jegyre adják az üzemanyagot, súlyos a válság Oroszországban

Benzinválság sújtja Oroszországot. Sorra zárnak be a benzinkutak, miközben egyre több régióban jegyre adják az üzemanyagot és korlátozzák a tankolást. A benzin feleannyiba kerül, mint Magyarországon, de hiába az olcsóság, egyre nehezebb hozzájutni. Az ellátási gondokat dróntámadások, finomítói leállások és veszteséges működésű kutak súlyosbítják.

Komoly benzinválság van Oroszországban és a független benzinkutak bezárnak. Forrás: Unsplash (illusztráció)

Súlyosbodó válság az orosz kutakon

Oroszországban egyre mélyül az üzemanyagválság. A kormány exporttilalmat vezetett be a benzinre és a dízelre, miközben számos régióban korlátozzák a vásárlást. Több száz benzinkút zárt be, a független szolgáltatók pedig veszteségbe sodródtak. A benzin literje átszámolva már 256 forint, a dízelé 289 forint, vagyis alig fele a magyar áraknak – miközben az ellátás egyre akadozik – számolt be az üzemanyagok helyzetéről az orosz oilcapital oldal.

Exporttilalom és kényszerleállások bénítják a piacot

A Kreml 2025 végéig megtiltotta a benzin- és dízelkivitelét, kivéve a hajózási üzemanyagokat és a finomítók saját exportját. A dróntámadások és karbantartások miatt több finomító is kényszerpihenőn van. A döntés célja, hogy megfékezzék a belföldi áremelkedést és biztosítsák az ellátást.
Ennek ellenére egyes orosz régiókban súlyos üzemanyaghiány tapasztalható. A Krímben valamint a Donbász benzinkutain augusztus óta mennyiségi korlátozások és árplafon van érvényben, máshol csak kuponnal vagy 10–30 literes limitig lehet tankolni az AI-92 és AI-95 benzint.

A helyzetet tovább nehezíti, hogy az orosz finomítók csak 38 százalékos kapacitással működnek. A kapacitás kihasználatlansága részben a nyári karbantartások, részben az ukrán dróntámadások miatt alakult. A leállások pedig napi 338 ezer tonna kiesést jelentenek.

A Siala ügynökség azt állítja, hogy a leállások és javítások több mint fele dróntámadásoknak tudható be. Ez teljesen lehetséges, tekintve az elmúlt évben támadások áldozatául esett finomítók számát, amelyek közül néhány Oroszország öt legnagyobb olajfinomítója közé tartozik.

Eközben a működő benzin- és dízelgyártó egységek száma augusztusban 6 százalékkal, szeptemberben pedig további 18 százalékkal csökkent. A Sial számításai szerint a leszerelt finomítói kapacitás 70 százalékát dróntámadások miatt állították le. Ennek eredményeként a finomítók napi 236 000 tonnával csökkentették a termelést.

A független benzinkutak pedig inkább bezárnak, hogy ne legyen nagyobb veszteségük

A Szövetségi Monopóliumellenes Szolgálat (FAS) szigorú árszabályozása miatt a kisebb kutak nem tudják követni a piaci drágulást. A literenkénti veszteség 4,3 rubel az AI-92, és 3,8 rubel az AI-95 esetében.
A veszteséges működés különösen nagy nyomást gyakorol a független benzinkút-láncokra. Már 360 benzinkút húzta le a rolót, ami az országos hálózat 2,6 százalékát jelenti. A független kutak adják ugyan a többséget, de csak a teljes forgalom 30 százalékát uralják. Így különösen érzékenyek az árstopra és az exporttilalomra.

Valóban van egy kis hiány kőolajtermékekből, amit a felhalmozott tartalékok fedeznek; ez mindig is így volt” – ismerte el a helyzetet Alekszandr Novak orosz föderáció miniszterelnök-helyettese.

A jelenlegi helyzetet egyelőre a stratégiai tartalékokkal próbálják enyhíteni.

Az orosz kormány rendkívüli lépést tervez a bizonytalan jövő miatt

A kormány most rendkívüli lépéseket fontolgat. A miniszterelnök-helyettes olyan lépéseket javasolt a Minisztertanácsnak, amelyek lehetővé teszik a külföldi termékek oroszországi belföldi piacra jutását,. Ez azt jelenti, hogy havi 350 ezer tonna benzin és 100 ezer tonna dízel importját engedélyezné a helyzet stabilizálására. Ezek az intézkedések 5 százalékkal eltörlik az importált benzinre kivetett importvámokat. Ez nemcsak Fehéroroszországra és Kínára vonatkozik, hanem Dél-Koreára és Szingapúrra is. 

Fogy a türelem, nő a feszültség az orosz gazdaságban

A „kis hiányból” országos válság lett. Az üzemanyagárak elszabadultak, a lakosság elégedetlensége pedig egyre nő. Elemzők szerint azonban a probléma mélyebb. A piac strukturális gondjai, a háború okozta dróntámadások, a szankciók és a belső árszabályozás együtt vezettek a mostani krízishez.
Ennek fényében a kormány úgy döntött, hogy meghosszabbítja a motorbenzin exportjának teljes tilalmát az év végéig, és részlegesen betiltja a nem gyártók számára a dízelüzemanyag exportját is.

Sajnos egy ilyen intézkedés valószínűleg nem oldja meg egyszerre az összes problémát. A hiány kockázatát, a független benzinkutak bezárását és a további áremelkedéseket az orosz üzemanyagpiacon.

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Címlapkép forrása: Unsplash (illusztráció)

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.