
Elég lehet egy 3,1 milliós büntetés? – Újra a célkeresztben a Boeing biztonsági hiányosságai
A Boeing biztonsági botrányai újabb hullámot kavarnak. A szakértők szerint a 3,1 millió dolláros FAA-bírság túl alacsony, és nem garantál valódi reformokat a repülőgépgyártónál.

Újabb hullámot vetnek a Boeing biztonsági problémái, miután az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) 3,1 millió dolláros bírságot szabott ki a gyártóra. A döntés hátterében a 737-es gyárakban feltárt szabálysértések és a minőségbiztosítási hiányosságok állnak. A szakértők szerint azonban ekkora összeg egy világméretű óriásvállalatnál inkább üzleti költség, Így továbbra is kérdés, hogy a Boeing képes lesz-e valódi biztonsági reformokra.
Blumenthal szerint jelképes a Boeingra kiszabott 3,1 milliós bírság és valódi reformokra lenne szükség
Richard Blumenthal amerikai demokrata szenátor szerint a Boeing ellen kiszabott 3,1 millió dolláros büntetés nem elégséges ahhoz, hogy elrettentse a vállalatot a további biztonsági szabálysértésektől. A politikus szerint a bírság inkább üzleti költségként könyvelhető el, mintsem valódi kényszerítő erőként – jelent meg a hír a Reuters oldalán.
A szenátor kifogásai
Blumenthal kedden levelet intézett Bryan Bedfordhoz, az FAA igazgatójához. Az írásban magyarázatot kért arra, milyen logika mentén határozták meg a büntetés összegét. Hangsúlyozta a szankciók nem érik el azt a szintet, amely a Boeingot valódi biztonsági reformokba kényszeríti.Az utasok biztonságát fenyegető kockázatok is fennmaradtak.
A szenátor emlékeztetett, a Boeing belső informátorai is komoly aggályokat fogalmaztak meg a vállalat gyártási folyamataival kapcsolatban.
Az FAA feltárásai
Az FAA vizsgálata szerint a Boeing rentoni 737-es gyárában és a Spirit AeroSystems wichitai üzemében 2023 szeptembere és 2024 februárja között több száz minőségbiztosítási szabálysértést találtak.
A hatóság azt is megállapította, hogy a Boeing két olyan repülőgépet mutatott be jóváhagyásra, amelyek nem feleltek meg a légialkalmassági követelményeknek.
Egy alkalmazott nyomást gyakorolt egy FAA-megbízottra, hogy hagyjon jóvá egy 737 MAX-ot annak ellenére, hogy az nem volt szabályos.
A háttérben az Alaska Airlines-incidense és gyártási korlátozások állnak
A 2024 januári Alaska Airlines-incidens, amikor egy 737 MAX kabinjából négy csavar hiánya miatt szakadt ki egy panel, súlyosan megrendítette a Boeing hírnevét.
Az eset miatt a MAX 9-es típus két hétig nem repülhetett. Az FAA gyártási korlátozást vezetett be. A Boeing havonta legfeljebb 38 darab 737-est gyárthat. Ez a limit jelenleg is érvényben van.
Az eset nyomán az amerikai igazságügyi minisztérium büntetőjogi vizsgálatot is indított. Közölték, a Boeing megszegte a 2021-ben kötött halasztott vádemelési megállapodást. Ez a 737 MAX tanúsítási botrány után született.
Piaci reakció
A hír egyelőre nem váltott ki erős árfolyammozgást.A Boeing részvényei 0,5 százalékos mínuszban állnak. De éves szinten még mindig 25,2 százalékos pluszban állnak.
Richard Blumenthal szenátor leszögezte:
„A nyilvánosság megérdemli a bizonyosságot, hogy a bírságok nem jelképes gesztusok, hanem valódi végrehajtási eszközök.”
Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.
Címlapkép forrása: Unspalsh
Legnézettebb Tartalmak
Ivóvizzel töltötték fel a tavat – A milliárdosoknak mostmár mindent szabad?
szeptember 12, 2025Új fegyvert vet be az OTP a csalók ellen – Itt a díjmentes Utalásőr funkció
szeptember 18, 2025Autósok, figyelem – Árváltozás várható a kutakon keddtől. Mutatjuk a részleteket
szeptember 15, 2025Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.