2025 szeptember 25

Elég lehet egy 3,1 milliós büntetés? – Újra a célkeresztben a Boeing biztonsági hiányosságai

A Boeing biztonsági botrányai újabb hullámot kavarnak. A szakértők szerint a 3,1 millió dolláros FAA-bírság túl alacsony, és nem garantál valódi reformokat a repülőgépgyártónál.

Richard Blumenthal amerikai szenátor szerint a Boeingra kiszabott 3,1 millió dolláros bírság nem elégséges. Forrás: Unsplash (illusztráció)

Újabb hullámot vetnek a Boeing biztonsági problémái, miután az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) 3,1 millió dolláros bírságot szabott ki a gyártóra. A döntés hátterében a 737-es gyárakban feltárt szabálysértések és a minőségbiztosítási hiányosságok állnak. A szakértők szerint azonban ekkora összeg egy világméretű óriásvállalatnál inkább üzleti költség, Így továbbra is kérdés, hogy a Boeing képes lesz-e valódi biztonsági reformokra.

Blumenthal szerint jelképes a Boeingra kiszabott 3,1 milliós bírság és valódi reformokra lenne szükség

Richard Blumenthal amerikai demokrata szenátor szerint a Boeing ellen kiszabott 3,1 millió dolláros büntetés nem elégséges ahhoz, hogy elrettentse a vállalatot a további biztonsági szabálysértésektől. A politikus szerint a bírság inkább üzleti költségként könyvelhető el, mintsem valódi kényszerítő erőként – jelent meg a hír a Reuters oldalán.

A szenátor kifogásai

Blumenthal kedden levelet intézett Bryan Bedfordhoz, az FAA igazgatójához. Az írásban magyarázatot kért arra, milyen logika mentén határozták meg a büntetés összegét. Hangsúlyozta a szankciók nem érik el azt a szintet, amely a Boeingot valódi biztonsági reformokba kényszeríti.Az utasok biztonságát fenyegető kockázatok is fennmaradtak.

A szenátor emlékeztetett, a Boeing belső informátorai is komoly aggályokat fogalmaztak meg a vállalat gyártási folyamataival kapcsolatban.

Az FAA feltárásai

Az FAA vizsgálata szerint a Boeing rentoni 737-es gyárában és a Spirit AeroSystems wichitai üzemében 2023 szeptembere és 2024 februárja között több száz minőségbiztosítási szabálysértést találtak.
A hatóság azt is megállapította, hogy a Boeing két olyan repülőgépet mutatott be jóváhagyásra, amelyek nem feleltek meg a légialkalmassági követelményeknek.

Egy alkalmazott nyomást gyakorolt egy FAA-megbízottra, hogy hagyjon jóvá egy 737 MAX-ot annak ellenére, hogy az nem volt szabályos.

A háttérben az Alaska Airlines-incidense és gyártási korlátozások állnak

A 2024 januári Alaska Airlines-incidens, amikor egy 737 MAX kabinjából négy csavar hiánya miatt szakadt ki egy panel, súlyosan megrendítette a Boeing hírnevét.

Az eset miatt a MAX 9-es típus két hétig nem repülhetett. Az FAA gyártási korlátozást vezetett be. A Boeing havonta legfeljebb 38 darab 737-est gyárthat. Ez a limit jelenleg is érvényben van.

Az eset nyomán az amerikai igazságügyi minisztérium büntetőjogi vizsgálatot is indított. Közölték, a Boeing megszegte a 2021-ben kötött halasztott vádemelési megállapodást. Ez a 737 MAX tanúsítási botrány után született.

Piaci reakció

A hír egyelőre nem váltott ki erős árfolyammozgást.A Boeing részvényei 0,5 százalékos mínuszban állnak. De éves szinten még mindig 25,2 százalékos pluszban állnak.

Richard Blumenthal szenátor leszögezte:
„A nyilvánosság megérdemli a bizonyosságot, hogy a bírságok nem jelképes gesztusok, hanem valódi végrehajtási eszközök.”

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Címlapkép forrása: Unspalsh

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.