2025 szeptember 25

Mi a baj az Adria-vezetékkel? – A Mol szerint nem bírja a terhelést, veszélyben az ellátás?

Műszaki hibák akadályozták az Adria kőolajvezeték kapacitástesztjeit. A rendszer horvát szakasza egyelőre nem képes hosszabb ideig maximális teljesítménnyel működni. A vezeték kulcsszerepet játszhatna Magyarország és Szlovákia energiabiztonságában. A Mol közleménye szerint a Janaf horvát partnerrel közösen végzett tesztek során az Adria kőolajvezeték nem tudta hosszabb ideig tartani a maximális teljesítményt. A horvát üzemeltető ezzel szemben határozottan visszautasítja, hogy a problémák műszaki okokra vezethetők vissza.

Műszaki hibák akadályozták az Adria kőolajvezeték kapacitástesztjeit. Forrás: Unspalsh (illusztráció)

 

Műszaki hibák miatt meghiúsultak az Adria kőolajvezeték kapacitástesztjei

Múlt héten a MOL és a Janaf több alkalommal is folytatott közös teszteket az Adria kőolajvezetéken, de a legfrissebb eredmények egyelőre nem igazolják, hogy a vezeték képes lenne hosszútávon Magyarország és Szlovákia számára elegendő mennyiségű kőolajat felhozni az Adria-tengerről. A tesztek során 1-2 óránál hosszabb ideig egyszer sem tudott megfelelő kapacitással működni a vezeték. A Janaf horvát partnerrel közösen végzett kapacitástesztek nem hozták a várt eredményeket. A z Adria kőolajvezeték horvát szakasza egyelőre nem képes hosszabb ideig maximális teljesítménnyel működni. A vezeték kulcsszerepet játszhatna Magyarország és Szlovákia energiaellátásában, de a műszaki problémák rávilágítanak a rendszer korlátozott stabilitására – jelent meg a Mol közleménye a tesztek eredményével kapcsolatosan.

Tesztelés közben jelentkeztek a hibák

A MOL és a Janaf régóta vizsgálja a csővezeték horvát szakaszának kapacitását. Korábban több kisebb tesztet végeztek a felek és idén szeptemberben indult egy átfogó több hónapos, nagy mennyiségeket szállító tesztidőszak, melynek során arra kíváncsiak a vállalatok, hogy mennyi kőolajat képes stabilan és hosszútávon szállítani a déli vezeték.

A Mol és a horvát Janaf közös próbái során a szállítás csak 1–2 óráig volt képes megfelelő kapacitással működni, hosszabb időn keresztül nem. Már a teszt kezdetén eltérés volt az előzetesen egyeztetett tervektől. A felek abban állapodtak meg, hogy a maximális teljesítményt folyamatosan tartják, a horvát fél közölte, hogy ezt legfeljebb egy órán át tudja biztosítani. Fél óra után ráadásul áramellátási hibára hivatkozva leállították a szállítást, majd újraindítás után is nyomáskiesés és teljesítményproblémák jelentkeztek.

Miért fontos az Adria-vezeték?

Az Adria kőolajvezeték kulcsszerepet játszik a közép-európai energiaellátás biztonságában. A Mol közleménye hangsúlyozza: a háború kitörése előtt már 170 millió dollárt fordítottak a déli alternatív útvonal fejlesztésére, és azóta is több százmillió dollárt költöttek a kőolaj-diverzifikációra. A cél az, hogy csökkenjen a keleti útvonaltól való egyoldalú függőség.

Ahhoz azonban, hogy a vezeték teljes értékű szereplő legyen a régióban, a horvát szakaszon el kell érni a napi 40 ezer tonna, illetve az évi 14 millió tonna szállítási kapacitást. Ez a mennyiség garantálná a magyar és szlovák finomítók biztonságos ellátását, a karbantartások és a stratégiai készletek mozgatása mellett is.

 

Kilátások és következő lépések

A jelenlegi eredmények azt mutatják, hogy a horvátországi szakasz megerősítése nélkül nem lehet hosszú távon számítani az Adria-vezeték teljes kapacitására. A Mol és a Janaf a tesztek folytatásával kívánja feltárni, milyen fejlesztések szükségesek ahhoz, hogy a vezeték valóban stabil és biztonságos ellátási útvonalat jelentsen a régió számára.

 

A Mol álláspontja

A Mol szerint a szeptemberben zajló próbák során a vezeték horvát szakasza 1–2 óránál hosszabb ideig egyszer sem volt képes a teljes szállítási kapacitást biztosítani. Már a teszt kezdete előtt eltérés volt az eredeti tervtől: a horvát fél jelezte, hogy a legnagyobb teljesítményt csak egy óráig tudja fenntartani.

Röviddel a teszt indulása után pedig áramellátási hibára hivatkozva leállították a szállítást, majd újraindulást követően nyomásproblémák is jelentkeztek. A Mol hangsúlyozta, a régió energiabiztonsága érdekében létfontosságú, hogy az Adria-vezeték képes legyen napi 40 ezer tonna, évi 14 millió tonna kőolaj szállítására, ehhez azonban a horvát szakasz stabil működésére is szükség van.

A vállalat szerint továbbra is szükség van két olyan, kereskedelmileg versenyképes és műszakilag teljes értékű vezetékre, amelyek megbízhatóan képesek a régió ellátásához szükséges kőolajszállítás biztosítására. Az Adria-vezeték nélkül a közép-európai energiabiztonság sérülékeny marad.

A Janaf válasza

A Janaf közleményében visszautasította, hogy a tesztek meghiúsulását műszaki hibák okozták volna. A horvát olajvezeték-üzemeltető szerint a csökkentett áramlás egyetlen oka a Mol kifejezett kérése volt, és a horvát fél részéről nem merült fel olyan akadály, amely megakadályozta volna a teljes áramlás biztosítását. „A harmadik szeptemberi tesztet ezért hiteltelennek tartjuk, mivel a Mol nem teremtette meg a maximális áramlás feltételeit” – fogalmaztak.

A vállalat hangsúlyozta, hogy szervezetileg és műszakilag is teljes mértékben felkészült arra, hogy kielégítse a Mol magyarországi és szlovákiai finomítóinak teljes éves kőolajigényét. Állításuk szerint számos közös teszt alapján már garanciát adtak a Molnak, Horvátországnak és az Európai Uniónak is arra, hogy elegendő nyersolajat képesek szállítani a régió számára.

A Janaf közölte, több mint egy évtizede fennálló szerződéses kapcsolat köti össze a két vállalatot, és eddig minden körülmények között biztosítani tudták a szükséges mennyiséget. „Megértjük, hogy partnereinknek biztonsági okokból több ellátási útvonalra is szükségük van, de szilárdan hisszük, hogy a manipuláció és az akadályozás nem része a partnerségi kapcsolatnak” – zárul a horvát társaság közleménye.

 

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Címlapkép forrása: Unsplash (illusztráció)

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.