A brazil légierő elismerte, a Gripen vadászgépek beszerzése legalább nyolc évvel csúszik, miközben a költségek 2014-es szerződéshez képest mintegy 13-14 százalékkal nőttek. Ez komoly versenyképességi és katonai hiányosságokat okoz Brazília számára.

Komoly válságba került Brazília legnagyobb fegyverbeszerzése. A Gripen vadászgépek szállítása évekkel elmarad az eredeti menetrendtől, miközben a program költségei is jelentősen nőttek. A csúszás nemcsak katonai, hanem politikai következményekkel is fenyeget – számolt be a en-defence oldal a szállítási késéekről.
Nyolc év csúszás és brutális költségnövekedés
A brazil légierő hivatalosan is elismerte, hogy súlyos csúszásokkal küzd a svéd Gripen vadászgépek beszerzési programja. Az eredeti tervek szerint 2024-re befejeződött volna a 36 darab Gripen E/F átadása, ám most már az látszik.
Eredetileg a Gripen leszállítását 2024 elejére tervezték befejezni. A frissített ütemterv azonban most jóval túlmutat ezen. A felülvizsgált ütemterv szerint egy repülőgépet 2025-ben, négyet 2027-ben, ötöt 2028-ban, kettőt 2029-ben, hármat 2030-ban, és ötöt-öt 2031-ben és 2032-ben – számolt be az gyártásról az en-defence oldal.
A teljes flottát legkorábban 2032-ben kaphatja kézhez Brazília. Ez azt jelenti, hogy a program legalább nyolc évvel fut késésben. A helyzetet súlyosbítja, hogy a költségek is jelentősen megugrottak: a 2014-ben aláírt szerződéshez képest mintegy 13–14 százalékkal kell többet fizetnie a dél-amerikai országnak. Ez pedig hat új repülőgép árának megfelelő pluszterhet ró a költségvetésre.
Légierő válságban, alternatívák keresése
A projekt csúszása nem csupán számokban mérhető probléma. A brazil légierő több régi típusát, köztük a F–5-ösöket és az AMX-eket is folyamatosan vonja ki a hadrendből, így a Gripenekre kulcsszerep hárulna az ország légvédelmében. A késlekedés miatt azonban átmeneti képességhiány fenyeget, amely komoly biztonsági kockázatot jelenthet Latin-Amerika legnagyobb államának. Nem véletlen, hogy a hadvezetés alternatív megoldásokat is mérlegel: szóba került használt Gripen C/D gépek beszerzése Svédországtól, sőt az F–16-osok ideiglenes lízingje is felmerült.
Politikai és nemzetközi következmények
A Saab és a brazil Embraer közötti együttműködés eredetileg a technológia-átadásra és közös gyártásra épült, ám a bonyolult gyártási folyamatok, a sorozatos szerződésmódosítások és a költségvetési viták mind lassították a projektet. A brazil légierő parancsnoka, Walsir Josué de Castilho Araújo tábornok nyíltan kimondta. A Gripen-program olyan mértékű csúszásban van, amely „példátlan kihívást” jelent a védelmi stratégiában.
A politikai nyomás egyre nő. Svédország a Gripent versenyképes alternatívaként kínálja világszerte, a brazil kudarc viszont rontja a típus nemzetközi megítélését, és Amerika F–35-öseinek malmára hajthatja a vizet.
Brazíliában pedig az ellenzék már most a kormány felelősségét firtatja, hogyan köthettek olyan szerződést, amely nyolc év csúszást és drasztikus többletköltséget eredményezett?
Címlapkép forrása: YouTube (illusztráció)