Sötét mód ikon
2025 december 03
Gripen-botrány Brazíliában – Nyolc évet csúszik a vadászgép-program és még a költségek is elszálltak

Gripen-botrány Brazíliában – Nyolc évet csúszik a vadászgép-program és még a költségek is elszálltak

A brazil légierő elismerte, a Gripen vadászgépek beszerzése legalább nyolc évvel csúszik, miközben a költségek 2014-es szerződéshez képest mintegy 13-14 százalékkal nőttek. Ez komoly versenyképességi és katonai hiányosságokat okoz Brazília számára.

A Gripen vadászgépek beszerzése legalább nyolc évvel csúszik. Forrás: YouTube

Komoly válságba került Brazília legnagyobb fegyverbeszerzése. A Gripen vadászgépek szállítása évekkel elmarad az eredeti menetrendtől, miközben a program költségei is jelentősen nőttek. A csúszás nemcsak katonai, hanem politikai következményekkel is fenyeget – számolt be a en-defence oldal a szállítási késéekről.

Nyolc év csúszás és brutális költségnövekedés

A brazil légierő hivatalosan is elismerte, hogy súlyos csúszásokkal küzd a svéd Gripen vadászgépek beszerzési programja. Az eredeti tervek szerint 2024-re befejeződött volna a 36 darab Gripen E/F átadása, ám most már az látszik.

Eredetileg a Gripen leszállítását 2024 elejére tervezték befejezni. A frissített ütemterv azonban most jóval túlmutat ezen. A felülvizsgált ütemterv szerint egy repülőgépet 2025-ben, négyet 2027-ben, ötöt 2028-ban, kettőt 2029-ben, hármat 2030-ban, és ötöt-öt 2031-ben és 2032-ben – számolt be az gyártásról az en-defence oldal.

A teljes flottát legkorábban 2032-ben kaphatja kézhez Brazília. Ez azt jelenti, hogy a program legalább nyolc évvel fut késésben. A helyzetet súlyosbítja, hogy a költségek is jelentősen megugrottak: a 2014-ben aláírt szerződéshez képest mintegy 13–14 százalékkal kell többet fizetnie a dél-amerikai országnak. Ez pedig hat új repülőgép árának megfelelő pluszterhet ró a költségvetésre.

Légierő válságban, alternatívák keresése

A projekt csúszása nem csupán számokban mérhető probléma. A brazil légierő több régi típusát, köztük a F–5-ösöket és az AMX-eket is folyamatosan vonja ki a hadrendből, így a Gripenekre kulcsszerep hárulna az ország légvédelmében. A késlekedés miatt azonban átmeneti képességhiány fenyeget, amely komoly biztonsági kockázatot jelenthet Latin-Amerika legnagyobb államának. Nem véletlen, hogy a hadvezetés alternatív megoldásokat is mérlegel: szóba került használt Gripen C/D gépek beszerzése Svédországtól, sőt az F–16-osok ideiglenes lízingje is felmerült.

Politikai és nemzetközi következmények

A Saab és a brazil Embraer közötti együttműködés eredetileg a technológia-átadásra és közös gyártásra épült, ám a bonyolult gyártási folyamatok, a sorozatos szerződésmódosítások és a költségvetési viták mind lassították a projektet. A brazil légierő parancsnoka, Walsir Josué de Castilho Araújo tábornok nyíltan kimondta. A Gripen-program olyan mértékű csúszásban van, amely „példátlan kihívást” jelent a védelmi stratégiában.

A politikai nyomás egyre nő. Svédország a Gripent versenyképes alternatívaként kínálja világszerte, a brazil kudarc viszont rontja a típus nemzetközi megítélését, és Amerika F–35-öseinek malmára hajthatja a vizet.

Brazíliában pedig az ellenzék már most a kormány felelősségét firtatja, hogyan köthettek olyan szerződést, amely nyolc év csúszást és drasztikus többletköltséget eredményezett?

Címlapkép forrása: YouTube (illusztráció)

Oszlányi Gyöngyvér



Oszlányi Gyöngyvér a Tőzsdefórum vezető szerkesztő-újságírója, ahol gazdasági témájú cikkeket ír, hírszerkesztéssel és címlapszerkesztéssel is foglalkozik. Korábban a Médiaworksnél dolgozott újságíróként, és megfordult a Világgazdaság, Magyar Nemzet, Bors, Ripost vagy Metropol oldalain. Tapasztalata kiterjed a gazdasági, kulturális, valamint közösségi hírek szerkesztésére, és szoros kapcsolatban áll a napi gazdasági eseményekkel.Fotósként rendszeresen jelentek meg a sajtóban képei. Rendszeresen vett részt sajtóeseményeken, ahol interjúkat, tudósításokat és beszámolókat készített, sőt videós anyagokat is forgatott, amelyek több milliós nézettséget értek el. Pályafutását művészeti menedzseri és újságírói diplomával kezdte, majd a József Attila Tudományegyetemen szerzett kommunikáció szakos diplomát. Két évig műsorvezetőként dolgozott filmes témájú podcasteken. Újságírói munkája előtt marketingmenedzserként dolgozott nemzetközi reklámügynökségeknél, ahol sikeres reklámkampányokat szervezett és PR területen szerzett tapasztalatokat. Ezen kívül dizájnerként és kulturális menedzserként is több projektben vett rész sikeresen. Gyöngyvér fiatal korában táncművészként dolgozott nemzetközi filmekben szerepelt és modern darabokban működött közre.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.