2025 június 22

Újra fellángolt a harc a benzines autókért – Németország támadja a 2035-ös uniós tilalmat

A német autóipari lobbi szerint túl szigorúak az uniós klímaszabályok, és lazítani kellene a 2035-ös belső égésű motorokat tiltó rendeleten. Brüsszel nem hátrál, de a politikai nyomás egyre erősebb nemcsak Európában, hanem Amerikában is.

A németek nem értenek egyet az eu 2035-ös rendeletével. Forrás: Unsplash

A német autógyártók szerint túl gyors az átállás

A VDA, a német autóipari gyártók és beszállítók legnagyobb szövetsége tízpontos javaslatot tett közzé, amelyben a belső égésű motorok 2035-től tervezett uniós tiltás enyhítését kéri. A jelenlegi szabályozás szerint 2035-től kizárólag nulla kibocsátású új autók értékesítése engedélyezett, de a VDA azt javasolja, hogy az új autók akár 10 százaléka továbbra is lehetne belső égésű motorral felszerelt – számolt be a Politico.

A szervezet a plug-in hibridek (PHEV) megtartását is javasolja, sőt, azt is szeretnék, ha bizonyos darabszámig ezek a járművek akkor is „zéró emissziós” státuszt kapnának, ha közben ténylegesen szennyeznek.

Az EU zöld céljai és az autóipari érdekek nem értenek egyet

A 2035-ös tilalom a Green Deal egyik sarokköve, amelynek célja az EU klímasemlegessé tétele 2050-re. Azonban egyre több tagállam, köztük Lengyelország, Csehország és Németország kérdőjelezi meg a terv realitását és kivitelezhetőségét.

A VDA szerint az elektromos autók értékesítése lassabban növekszik a vártnál. Az ellátási lánc problémái akadályozzák az átállást. Továbbá a kínai gyártók technológiai fölénye miatt Európa veszít a versenyképességéből.

Megújuló üzemanyaggal mentenék a benzines motorokat

A lobbi szerint a hagyományos motorok emisszióját szintetikus vagy bio-üzemanyaggal lehetne csökkenteni, így nem lenne szükség teljes tiltásra. Csakhogy ezek az alternatív üzemanyagok drága és korlátozott mennyiségben állnak rendelkezésre. A környezetvédők szerint pedig nem jelentenek valódi megoldást.

Az Agora Verkehrswende nevű agytröszt és a Transport & Environment szerint a javasolt enyhítés miatt akár 31 százalékkal magasabb lehet a járművek CO₂-kibocsátása 2030–2050 között.

Az autóipar frontvonalában Merz, Trump és Brüsszel áll

Az új német kancellár, Friedrich Merz pártja, a CDU, a tilalom újragondolását követeli, de a jelenlegi koalícióban ez nem szerepel a hivatalos programban. Az Európai Parlament konzervatívjai és több közép-európai ország is támogatja a lazítást.

Közben az Egyesült Államokban Donald Trump visszavonta Kalifornia 2035-ös belső égésű motorokat tiltó döntését. Kalifornia bíróság elé viszi az ügyet. Az amerikai szenátus megszavazta annak a kaliforniai és további 11 állam által támogatott tervnek a betiltását, amely 2035-től felszámolta volna a kizárólag benzines autók új értékesítését. A döntés nagy visszhangot váltott ki, és újabb törésvonalat nyitott a zöld átállás és a gazdasági realitások között.

Elektromos autóknál lassulás után ismét emelkedés látható

Bár tavaly megtorpant a villanyautók piaca, az idei adatok szerint ismét emelkedésnek indult az értékesítés Európában. Világszinten már minden negyedik új autó elektromos. Ez az arány a becslések szerint 2030-ra elérheti a 40 százalékot.

A német BDEW szerint a töltőinfrastruktúra már kiépült, de a járművek hiányoznak. A német kormány 75 százalékos adókedvezményt ígér az új céges e-autók vásárlására. Ezzel is ösztönözni próbálja az elektromos járművekre váltást.

A német autóipar újra harcba szállt a 2035-ös belső égésű motor tilalma ellen. Mind Brüsszel, mind Berlin és Washington más-más jövőt lát az autózásban.

Címlapkép forrása: Unsplash

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.