2025 június 19

Megoldódik az MBH Bank botránya? – Több száz feljelentés után lép a bank és jön a részleges kártérítés

Több százmilliós kár, több száz nyomozás, és súlyos kérdések a banki felelősségről – az MBH Bank most részben kártalanítja azokat az ügyfeleit, akik a Google-csalás áldozatául estek. Az adathalász támadások hulláma az egész országot érintette, miközben egyre több ügyfél kérdőjelezi meg a bank védelmi rendszerének hatékonyságát. Az MBH Bank méltányossági alapon megtéríti a Google-keresőben hirdetett hamis banki oldalak miatt pórul járt ügyfelek kárának 70 százalékát. A bank az MNB új irányelveit is figyelembe vette, miközben együttműködik a hatóságokkal és a Google-lel a csalások visszaszorításáért.

Az MBH Bank részben kártalanítja a banki csalások áldozatait

Az MBH Bank megtéríti „Google-csalás” néven elhíresült adathalász módszer károsultjainak 70 százalékos méltányossági alapú kártalanítását. A kompenzáció a 2025. március 15. és május 31. közötti incidensekre vonatkozik, és azokra érvényes, akik ebben az időszakban panaszt tettek. A pénzintézet jelezte, hogy az érintett ügyfeleket augusztus végéig egyenként keresik meg – adott tájékoztatást a csalással kapcsolatos ügyfeleket érintő kártalanításról a pénzintézet.

A Google kereső hirdetésein keresztül támadták az MBH Bank ügyfeleit

Az MBH Bank hangsúlyozta, nem a saját rendszereik sebezhetősége okozta a károkat. A csalók megtévesztésig hasonló weboldalakat hoztak létre, amelyeket a Google kereső hirdetési felületén jelentettek meg. Ezeken a felületeken az ügyfelek megadták azonosítóikat, jelszavaikat, sőt SMS-kódjaikat is, így a csalók bejuthattak a netbankba és onnan utalásokat kezdeményezhettek.

Kompenzáció csak első alkalommal jár

A bank közleménye szerint az új MNB irányelvek és nemzetközi példák alapján a kártalanítás csak az első csalási esetekre vonatkozik. A már lezárt és még folyamatban lévő panaszok egyaránt jogosultak lehetnek a kompenzációra. Egyéb esetekben az MBH Bank egyedi mérlegelés alapján dönt a kártalanításról.

Az MBH Bank folyamatosan fejleszti a biztonsági rendszereket

Az MBH Bank az utóbbi hónapok csalási hullámaira válaszul megerősítette csalásmegelőzési rendszerét, és szorosabb együttműködésbe kezdett a hatóságokkal, valamint a Google Magyarországgal. Az együttműködés eredményeképp több hamis banki oldalt is sikerült eltávolítani a keresőből. Ugyanakkor a bank hangsúlyozta a csalások elkerüléséhez az ügyfelek fokozott körültekintésére is szükség van.

Már több mint 750 nyomozás indult a csalások ügyében

Májusban adathalász csalók több MBH Bank-ügyféltől is megszerezték a netbanki belépési adatokat, és ezek birtokában komoly egyes esetekben több tízmilliós károkat okoztak. Június 11-ig országszerte 757 nyomozás indult az MBH károsultjainak ügyében, és 27 személyt hallgattak ki. Felmerült a kritika, hogy a bank késve jelezte az ügyfeleknek a gyanús tranzakciókat, miközben már jelentős összegeket emeltek le a számláikról. Több esetben gyanús IP-címekről történt a belépés, vagy az ügyfél nem is használta korábban az adott mobilalkalmazást, ennek ellenére a bank nem blokkolta automatikusan a hozzáférést. A pénzintézet egyébként folyamatosan fejleszti biztonsági és csalásmegelőzési rendszereit, az elmúlt hónapokban tapasztalt csalássorozatok miatt szigorításokat, új intézkedéseket is bevezettek.

Címlapkép forrása: MBH Bank

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.