
Brüsszel aggódik, Bukarest csúszik – Veszélybe került Románia legnagyobb vasúti projektje
Csúszik Románia legnagyobb vasúti beruházása. A Kolozsvár és a magyar határ közötti vasútvonal felújítása és villamosítása csak 2027 végére készül el. A késés veszélyeztetheti az uniós támogatásokat is, miközben a munkálatok csak részben haladnak a tervek szerint. A személyvonatok menetideje egy órával rövidülhet – ha egyszer elkészül.
A vasúti beruházás csúszik az új határidő a befejezésre 2027 lesz
Nem készül el határidőre Románia egyik legnagyobb vasúti projektje. A Kolozsvár és a román-magyar határ közötti szakasz villamosítása és korszerűsítése a 2026-os uniós határidő helyett csak 2027 végére fejeződik be – erősítette meg a román vasúttársaság közleményét a román Krónika lap.
A 166 kilométeres vasútvonal teljes korszerűsítése Románia legnagyobb vasúti projektje, amelynek teljes költsége 9,36 milliárd lej (kb. 2 milliárd euró). A beruházás négy szakaszban zajlik Kolozsvár és Biharpüspöki között. Az eredeti terv szerint 2026 augusztusára kellett volna befejezni a munkálatokat, azonban csak a Kolozsvár–Kissebes szakasz fog elkészülni eddigre.
A Kissebes–Élesd és Élesd–Biharpüspöki közötti részek csúsznak: ezek 2027 második felére készülnek el – erősítette meg Eugen Dedu, a Román Vasúttársaság (CFR SA) külföldi finanszírozású projektjeinek vezetője.
Uniós határidő veszélyben – forrást is bukhat Románia?
A beruházás az Országos Helyreállítási Terv (PNRR) keretében valósul meg, amihez uniós források biztosítják a fedezetet. Ezek felhasználásának feltétele a 2026-os határidő betartása. Dedu szerint a román szállításügyi minisztérium tárgyalásokat folytat az Európai Bizottsággal a finanszírozás jövőjéről – egyelőre kérdéses, hogy Románia megkapja-e a teljes összeget.
Mi okozza a csúszást?
A projekt legproblémásabb része a Kissebes–Élesd szakasz, ahol a Sebes-Körös közelsége és a hegyvidéki terep hátráltatja a munkát – itt még a műszaki tervek sem készültek el teljes egészében. Az Élesd–Biharpüspöki szakaszon kisajátítási problémák és hídépítések okoztak jelentős csúszást. A munkák gyorsítását a nyári időszaktól remélik.
Látványos gyorsulás jöhet a vasúti felújítás után a menetidőben
A teljes vasúti felújítás és villamosítás után a személyvonatok sebessége 160 km/óra, a tehervonatoké 120 km/óra lesz. A most még 3 óra 30 perces menetidő Kolozsvár és Biharpüspöki között 2 óra 14 percre csökken. A projekt során 33 hidat és 5 alagutat újítanak fel, valamint modern vasútállomásokat is kialakítanak.
Címlapkép forrása: YouTube (illusztráció)