
Zuhanó nyereség, robbanó e-autóeladások – Ellentmondásos negyedévet zárt az Audi
Az Audi Csoport 2025 első negyedévében csökkenő nyereség mellett is jelentős árbevétel-növekedést könyvelt el, miközben az elektromos modellek értékesítése rekordot döntött. A német autógyártó több régióban is visszaesést tapasztalt, Kína különösen gyenge eredményeket hozott, de a BEV-stratégia és a prémium modellek húzóereje stabilizálta a pénzügyi mutatókat.
Új korszak az Audinál? E-autórekord mellett estek vissza a globális eladások
Az Audi Csoport 2025 első negyedévében növekvő árbevétel mellett csökkenő nyereséget ért el – derül ki a vállalat hétfőn közzétett pénzügyi jelentéséből. Bár az értékesítési volumen visszaesett, a modellösszetétel változása és az elektromos autók térnyerése pozitív hatással volt az árbevételre. A tisztán elektromos modellek eladásai viszont látványosan megugrottak – olvasható az autóipar válalatról szóló beszámoló a Reuters oldalán.
Erősödő árbevétel, visszaeső nyereség
A január–márciusi időszakban az Audi Csoport 15,4 milliárd eurós árbevételt ért el, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A növekedést főként a modellösszetétel változása, valamint a BEV-modellek (tisztán elektromos autók) térnyerése magyarázza.
Ezzel szemben a nettó, adózott nyereség 630 millió euróra esett vissza, ami 14,4 százalékos csökkenés a tavalyi 736 millióhoz képest. A működési eredmény 537 millió euró volt (szemben az előző évi 466 millióval), a bevételarányos működési eredmény pedig 3,5 százalékra emelkedett a tavalyi 3,4 százalékról.
A növekedés elsősorban a BEV-modellek magasabb arányának, valamint a szén-dioxid-szabályozással kapcsolatos céltartalékok elszámolásának köszönhető.
A tavalyi év számaival összevetve
Az Audi Csoport 2024 egészében 64,5 milliárd eurós árbevételt ért el, ami visszaesést jelent a 2023-as 69,8 milliárdhoz képest. Az éves működési eredmény szintén csökkent: 3,9 milliárd euróra az előző évi 6,28 milliárdról, a bevételarányos üzemi eredmény pedig 6 százalékra olvadt, szemben a 2023-as 9 százalékkal.
Kevesebb eladott autó, de több elektromos modell
A negyedév során a csoport, amelyhez az Audi, a Lamborghini és a Bentley márkák tartoznak, 388 ezer járművet értékesített, ami 3,3 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.
Látványos növekedést produkáltak ugyanakkor a BEV-modellek: 46 ezer darabot adtak el, ami 30 százalékos bővülést jelent. A csoport tavaly egész évben 1,692 millió autót szállított le, szemben a 2023-as 1,918 milliós mennyiséggel.
Regionális trendek: Németországban és Közép-Európában nőtt, Kínában visszaesett
Az első negyedévben Európában (Németország nélkül) az Audi márka kiszállításai 3 százalékkal 112 707 járműre csökkentek, ugyanakkor a teljesen elektromos modellek értékesítése itt 50,4 százalékkal nőtt, meghaladva a 25 ezer darabot.
Hazai piacán, Németországban az Audi növekedni tudott. 4,8 százalékos bővüléssel 48 ezer járművet szállított ki, ebből 8640 darab volt BEV, ami 59 százalékos növekedésnek felel meg.
Rekordokat döntöttek az eladások olyan piacokon, mint Lengyelország, Ausztria és Horvátország – ezekben az országokban az Audi történetének legjobb első negyedévét könyvelhette el.
Észak-Amerikában (Mexikó nélkül) 48 ezer járművet értékesítettek. Ez 2,1 százalékos visszaesést jelent a kontinensen. Az Audi hangsúlyozta, hogy több modelljük generációváltás alatt áll.
Kínában is jelentős, 7 százalékos visszaesést tapasztaltak (144 ezer jármű), amelyet a vállalat a helyi piaci verseny erősödésével magyarázott. A jövőben a kínai piacra szabott modellekkel, helyi gyártással és partneri együttműködésekkel kívánják megerősíteni jelenlétüket.
A vezetőség szerint folytatni kell az átalakítást
A jelentéshez kapcsolódóan Jürgen Rittersberger, az Audi pénzügyi, jogi és informatikai ügyekért felelős igazgatósági tagja úgy fogalmazott:
„A számok egyértelműek: tovább kell javítanunk hatékonyságunkat és versenyképességünket. Teljes erőbedobással folytatjuk az Audi átalakítását.”
Gernot Döllner, a cég vezérigazgatója pedig hozzátette:
„2025 első hónapjaiban döntő lépéseket tettünk vállalatunk újrapozícionálása felé. Modellkezdeményezésünk már most is meghozza gyümölcsét.”
A kilátások: bizonytalan vámhelyzet és visszafogott előrejelzés
Az Audi külön kiemelte, hogy a jelenlegi piaci volatilitás és a nemzetközi vámintézkedések, különösen az amerikai piacot érintőek, komoly bizonytalanságot okoznak. A csoport ezért egyelőre nem tesz pontos előrejelzést a nyereségre vonatkozóan. Még értékeli a lehetséges pénzügyi hatásokat.
Ennek ellenére az Audi Csoport 67,5–72,5 milliárd euró közötti árbevételre, 6–9 százalékos bevételarányos jövedelmezőségre számít. Ezenkívül 1,7–1,8 millió autó értékesítésére számít a 2025-ös teljes évre.
Címlapkép forrása: Audi