2025 április 27

Rekordösszegért épül autópálya Erdélyben – Aláírták Románia legdrágább sztrádaszerződését

Történelmi mérföldkőhöz érkezett az észak-erdélyi autópálya építése. Aláírták a Szilágynagyfalu és Vaskapu közötti, 41 kilométeres szakasz kivitelezési szerződését. A projekt nemcsak hosszában, hanem költségében is rekordot dönt: 543 milliárd forintnak megfelelő összegből épül meg Románia eddigi legdrágább autópálya-része, amely az ország leghosszabb közúti alagútját is tartalmazza.

Alagúton át Erdélybe – rekordköltségen épül az A3-as új autópálya szakasza

Lezárult az észak-erdélyi autópálya egyik legfontosabb közbeszerzési eljárása: aláírták a Szilágynagyfalu (Nusfalău) és Vaskapu (Poarta Sălajului) közötti sztrádaszakasz kivitelezési szerződését . A megállapodás ünnepélyes aláírását Zilahon tartották, Sorin Grindeanu közlekedési és infrastrukturális miniszter jelenlétében –– számolt be hírről az economedia.ro oldal.

A tervezett autópálya

A 41 kilométer hosszú szakasz megépítését a török Makyol és Ozaltin vállalatok konzorciuma nyerte el. A projekt teljes költsége 6,62 milliárd lej, vagyis 543,4 milliárd forint, ezzel ez lesz Románia eddigi legköltségesebb autópálya-beruházása.

A tervezett út nem csupán a költségek miatt számít különlegesnek: a sztrádaszakasz részeként épül meg Románia leghosszabb közúti alagútja, amely 2,89 kilométeren keresztül vezeti majd át a forgalmat a Meszes-hegység alatt, Zilah közelében. Emellett 65 különböző műtárgy, köztük viaduktok, hidak és felüljárók is épülnek, összesen 13 kilométer hosszan.

A kivitelezőnek 78 hónap áll rendelkezésére a megvalósításhoz: ebből 18 hónap a tervezési munkákra, 60 hónap pedig a tényleges építésre szolgál.

Az autópálya, ami 20 éve készül

Az észak-erdélyi autópálya története 2003-ig nyúlik vissza, amikor az Adrian Nastase vezette román kormány szerződést kötött az amerikai Bechtel vállalattal. Az építkezés 2004 júniusában kezdődött Kolozsvár közelében, és az eredeti tervek szerint a pálya 415 kilométeren húzódott volna a magyar-román határtól egészen Brassóig.

A projekt azonban már a kezdetektől nehézségekbe ütközött: a határ–Marosvásárhely szakaszt 282 kilométerre rövidítették, majd 2013-ban a román kormány felbontotta a szerződést. A Bechtel végül csak 52 kilométert épített meg, további 64 kilométeren pedig félbehagyott munkák maradtak utána.

Jelenleg Marosvásárhely és Magyarnádan között létezik az autópálya leghosszabb, 130 kilométeres átadott szakasza. Több más szakasz – főként Kolozs, Szilágy és Bihar megyében – különböző kivitelezési fázisban van.

Címlapkép forrása: Pixabay