2025 február 24

Benzin – Így lehetne 80 forinttal olcsóbb a benzin, de nem engedik

Az üzemanyagárak Magyarországon továbbra is magasak, és a kormány adópolitikája döntő szerepet játszik ebben. Szakértők szerint az ár akár 70-80 forinttal is alacsonyabb lehetne, ha az állam csökkentené az üzemanyagokra kivetett különböző adókat. A kérdés azonban az, hogy valóban szükség van-e ezekre a terhekre, és más országokhoz képest miért fizetnek ennyit a magyar autósok.


Mi határozza meg az üzemanyag árát?

Az üzemanyagok ára több tényezőtől függ, de a legjelentősebb költségtényező az adótartalom. Jelenleg az ár nagyjából fele adó, amit a következő tételek alkotnak:

  • Jövedéki adó
  • EKR-díj (energiaellátók jövedelemadója)
  • Kiskereskedelmi különadó
  • Általános forgalmi adó (27%)

Az ármeghatározásban a kutaknak van a legkisebb mozgásterük, hiszen az üzemanyag beszerzési ára és a rájuk rakódó állami adók szinte teljesen meghatározzák a végső fogyasztói árat.


Benzin Hogyan befolyásolja az adó az üzemanyag árát?

A 24.hu szakértők szerint a kormány saját döntése alapján tartja az üzemanyagokra kivetett adókat a jelenlegi szinten, noha az uniós minimumszint jóval alacsonyabb lenne.

A jövedéki adó minimális szintjét eurócentben határozzák meg az EU-ban, és az eurózónán kívüli országok számára az előző év október 1-jei euróárfolyam az irányadó. 2025-ben ez Magyarország esetében 379,83 forint volt, ami alapján az elvárt minimum:

  • Benzin: 142,8 forint/liter
  • Gázolaj: 131,3 forint/liter

Ezzel szemben a kormány 4,1%-kal emelte az adót 2025-re, így az új jövedéki adó:

  • Benzin: 158,8 forint/liter
  • Gázolaj: 148,76 forint/liter

Ez azt jelenti, hogy a kormány egy 440-450 forintos euróárfolyammal kalkulált, miközben az aktuális árfolyam ennél alacsonyabb.

Mennyivel lehetne olcsóbb az üzemanyag?

Ha a jövedéki adó a minimális EU-s szinten maradna, akkor literenként 20-22 forinttal lehetne olcsóbb a benzin és a gázolaj.

További adócsökkentésekkel az árak akár 70-80 forinttal is csökkenhetnének. Ez a következőkből adódna:

  • Jövedéki adó csökkentése az uniós minimumra-20 Ft/liter
  • EKR-díj és kiskereskedelmi különadó mérséklése-10-15 Ft/liter
  • ÁFA csökkentése 27%-ról 20-21%-ra-30-40 Ft/liter

Ez egyértelműen azt mutatja, hogy az üzemanyagárak elsősorban a kormány döntései miatt ilyen magasak, nem pedig a piaci viszonyok vagy az olajárak miatt.


Nem Brüsszel miatt drága a benzin – a kormány döntésének következménye

Egy gyakran hangoztatott érv szerint az EU előírásai miatt kell ennyit fizetni az üzemanyagért, azonban ez nem igaz.

Holoda Attila energetikai szakértő szerint az EU csak a minimális jövedéki adót határozza meg, és a tagállamok szabadon dönthetnek arról, hogy ennél magasabb adót alkalmaznak-e.

„Ahol segíteni akarnak a fogyasztóknak, ott a minimumon tartják az adókat. Magyarország azonban nem így tesz.” – mondta Holoda Attila.

Más országok, amelyek szintén nem eurózónás tagok, mint például Lengyelország vagy Románia, alacsonyabb szinten tartják az üzemanyag-adókat, így az áraik is kedvezőbbek.


Mi várható hosszú távon?

A szakértők szerint az üzemanyagárak csökkenése csak akkor következhet be, ha a kormány mérsékli az adókat. Jelenleg azonban semmi jel nem utal arra, hogy ez megtörténne.

A kormány inflációkövető adóemelést vezetett be az üzemanyagokra, ami azt jelenti, hogy évente automatikusan növekedni fog a jövedéki adó mértéke. Ez hosszú távon azt eredményezheti, hogy:

  • Az üzemanyagárak folyamatosan emelkednek.
  • A magyar autósok egyre drágábban tankolnak, miközben más országokban olcsóbban juthatnak hozzá az üzemanyaghoz.
  • Az inflációra is további nyomást gyakorolhat, hiszen a drága üzemanyag áremelkedést okozhat más termékeknél is.