
Drága a szerelem? Valentin-napi kiadások számokban
Virág, ékszer, hitelkártya, romantikus vacsora és a házi kedvenceinknek apróság a leginkább menő ajándék a Valentin-napon. Az Egyesült Államokban 26 milliárdot költenek, de itthon is nő a Valentin-napi vásárlási láz. Átlagosan tizenkét milliárd megy el a szerelemre. Megnéztük, hol és mennyit költenek ezen a napon.

Infláció ide vagy oda, a szerelem nem olcsó
A Valentin-nap világszerte hatalmas összegeket mozgat meg, az Egyesült Államokban például évente közel 26 milliárd dollárt költenek erre az alkalomra. Magyarországon is rohamosan nő a Valentin-napi vásárlás. Pár éve már közel 12 milliárd forintot költöttek a szerelmesek ezen a napon. A legnépszerűbb ajándékok között továbbra is a virág, az ékszer és a romantikus vacsorák szerepelnek. De a házi kedvenceink is ilyenkor az ajándékozottak előkelő helyén szerepelnek. Nézzük, hol mi a trend ezen a napon.
A német kereskedelem rekordot vár
A Német Kereskedelmi Szövetség (HDE) előrejelzése szerint a német kiskereskedelem 1,3 milliárd eurós extra bevételre számíthat a Valentin-nap körüli időszakban. A fogyasztók közel 28 százaléka tervezi, hogy ajándékot vásárol február 14. alkalmából, ami jelentős növekedést jelent a 2020-as 17 százalékos arányhoz képest.
A HDE szerint a Valentin-napi vásárlók háromnegyede rendszeresen költ erre az alkalomra, míg 7 százalékuk idén először vásárol ajándékot. A legnépszerűbb termékkategóriák közé tartoznak az élelmiszerek, virágok, ajándékutalványok, dekorációs cikkek, ékszerek és órák.
Amerikában új rekordot dönthet a Valentin-napi költés
Az Egyesült Államokban a National Retail Federation (NRF) és a Prosper Insights & Analytics felmérése szerint a Valentin-napi kiadások elérhetik a 27,5 milliárd dollárt, meghaladva a tavalyi 25,8 milliárd dollárt és a 2020-as 27,4 milliárdos csúcsot. Az amerikai fogyasztók átlagosan 188,81 dollárt terveznek költeni az ünnepre.
A felmérés szerint hatból öt amerikai tervezi megünnepelni a Valentin-napot, és a férfiak körében ez az arány magasabb. A tavalyi 51 százalékos részvételi hajlandóság idén 55%-ra emelkedett.
Mire költenek az amerikaiak Valentin-napon?
A legnépszerűbb ajándékok listáját az édességek és virágok vezetik:
- Édesség – 56 százalék (2,5 milliárd dollár)
- Virág – 40 százalék (2,9 milliárd dollár)
- Üdvözlőkártyák – 40 százalék (1,4 milliárd dollár)
- Közös esti programok – 35 százalék(5,4 milliárd dollár)
- Ékszerek – 22 százalék (6,5 milliárd dollár)
A vásárlási szokások is változnak: egyre többen ajándékoznak barátoknak (32 százalék), kollégáknak (19 százalék) és házi kedvenceiknek (32 százalék). A Valentin-nap tehát már nem csupán a szerelmesek ünnepe, hanem egyre inkább a kapcsolatok szélesebb körére is kiterjed.
A generációk eltérő vásárlási szokásai Valentin-napon
A Z generáció számára Valentin-napon a költekezés nem akadály. A Valentin-napi kategóriákban a kiadásaik 355 százalékkal nőnek, míg a turisztikai és utazási kiadások 258 százalékkal haladják meg a januári átlagot. A divatcikkekre fordított összeg 224 százalékos növekedést mutat. Az átlagos napi költések náluk huszonhárom százalékkal emelkednek ilyenkor, szemben az általános tizenhat százalékos növekedéssel. A hitelkártyás fizetések 68 százalékkal nőnek ebben az időszakban.
Magyarországon a Bálint-napi ajándékozás a rendszerváltás után vált népszerűvé. Az Erste Bank ügyfeleinek költési szokásai szerint a fiatalabb generációk költik a legtöbbet ezen az ünnepen. Az átlagos napi kártyás vásárlások összege 16 százalékkal nő február 13-án és 14-én, míg a tipikus Valentin-napi ajándékokra – étterem, virág, fehérnemű – fordított kiadások 66 százalékkal emelkednek.
A Valentin-napi költés generációra lebontva
A LendingTree legfrissebb felmérése szerint az amerikaiak 179 dollárt terveznek költeni Valentin-napi ajándékokra. Az infláció azonban egyre inkább befolyásolja az ünnepi terveket: 39 százalékuk szerint a magas árak hatással vannak arra, hogy mennyit költenek.
A párkapcsolatban élő férfiak több mint kétszer annyit költenek Valentin napra 2025-ben, mint a nők. Ez átlagosan 258 dollár kiadást jelent ezen a napon.
A Millenium generáció is hasonló összeggel számol. Ezen a napon 247 dollárért vásárolnak a párjuknak ajándékot. Az X generáció már csökkentebb összeggel számol. Megközelítőleg 139 dollárt terveznek elkölteni ezen a napon. A legidősebb baby boom generáció pedig a 89 dollár költését tartja elegendőnek.
Meglepő tény, hogy az amerikaiak tizenkét százaléka már három hónappal hamarabb elkezd készülni erre az ünnepre. Érdekes módon sokan inkább kihagynák az ünnepet, ha tehetnék – több mint negyven százalékuk úgy nyilatkozott, hogy elhagyná a Valentin-napi ajándékozást a költségek miatt. Ez is mutatja, hogy a gazdasági helyzet egyre nagyobb szerepet játszik az ünnepi költések alakulásában.
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Címlapkép forrása: Shutterstock