2025 január 31

A Wizz Air 80 millió forintnyi kompenzációt fizet a megtévesztésért

Megtévesztette utasait a Wizz Air. A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt a cégnek visszatérítést kell fizetnie.

Lényeges információt hallgatott el az ingyenes online utasfelvétellel kapcsolatban a Wizz Air, ezzel plusz költségeket okozva az utasoknak- tárta fel a repülőtársaságról szóló jelentésben a hibát a  Gazdasági Versenyhivatal (GVH) pénteki közleményében.

A légitársaság elismerte a történteket  és vállalta, hogy a több ezer fogyasztónak fizet pénzben is lehívható kompenzációt, amelynek összértéke meghaladja a 80 millió forintot.

A jogsértés részletei

A Gazdasági Versenyhivatal napra pontosan egy évvel ezelőtt indított el versenyfelügyeleti eljárást a Wizz Air Hungary Zrt-vel szemben. A gyanú szerint a légitársaság a honlapján, 2022. december és 2023. május között lényeges információt hallgatott el. A visszaútra érvényes retúrjeggyel rendelkező utasok mobilböngészőből nem tudták elvégezni az ingyenes online utasfelvételt, ezért 40 eurós (kb. 16 000 forintos) reptéri utasfelvételi díjat kellett fizetniük.

Az eljárás során a GVH feltárta, hogy a Wizz Air Hungary Zrt. ezzel a gyakorlattal tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg. A cég elismerte az érintett időszakban fennálló műszaki hibát, a nemzeti versenyhatóság által feltárt és vizsgált tényállást nem vitatta.

A kompenzáció részletei

A Wizz Air már az eljárást megelőzően elismerte a műszaki hibát, és vállalta, hogy kredit formájában több ezer érintett fogyasztónak jóváírja az utasfelvételi díj 120%-át, amelyből 100% pénzben is lehívható egy éven belül.

A GVH eljárásának köszönhetően a pénzben is lehívható visszatérítés így összességében meghaladja a 80 millió forintot.

A GVH Versenytanácsa az eljárás során számos körülményt mérlegelt. Majd arra jutott, hogy a feltárt jogsértés következményeként kiszabható bírság összege alacsonyabb lenne, mint a cég által vállalt kompenzáció és a további együttműködési lépések összértéke. Mindemellett a GVH törekszik arra, hogy eljárásai eredményeként lehetőség szerint a jogsértést elszenvedett fogyasztók részesülhessenek közvetlen, pénzbeli visszatérítésben, kártalanításban.

Felügyeleti intézkedések

A GVH előírásai szerint a légitársaságnak:

  • E-mailben és mobilalkalmazáson keresztül kell értesítenie az érintett utasokat.
  • Általános tájékoztatást kell közzétennie a kompenzációról.
  • A hatóság utóvizsgálattal ellenőrzi, hogy a visszatérítés valóban megvalósult-e.

Felhívás a légitársaságok felé

A GVH az ügy kapcsán hangsúlyozta, hogy a légitársaságoknak átlátható módon kell tájékoztatniuk az utasokat a jegyeladással és a járatokkal kapcsolatos információkról. Az ügy rávilágít arra, hogy a fogyasztói jogok védelme érdekében a hatóságok folyamatosan figyelemmel kísérik a piaci szereplők gyakorlatát.

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

Címlapkép forrása: Shutterstock