Repülőgép-balesetek és sztrájkok árnyékában – Hogyan küzd a túlélésért a Boeing
Rekord közeli veszteséggel zárta 2024-et a Boeing. A vállalat eredményeit a tavalyi repülőgép-baleset és a novemberi sztrájk is negatívan befolyásolta.
A Boeing, az amerikai repülőgépgyártás ikonikus vállalata, 2024-ben története egyik legsúlyosabb pénzügyi veszteségét könyvelte el, a cég által kedden publikált jelentés szerint. A nettó veszteség elérte az 11,83 milliárd dollárt. Ez az eredmény megközelíti a 2020-as 12 milliárd dolláros rekordveszteséget, amelyet két halálos kimenetelű repülőgép-szerencsétlenség után szenvedett el – számolt be a vállalat frissen közzétett eredményeiről a Reuters hírügynökség.
Drasztikus bevételcsökkenés
A vállalat 2024-ben 66,5 milliárd dollár bevételt ért el, ami 14 százalékos csökkenés a 2023-as 77,8 milliárd dollárhoz képest. A csökkenő bevételek és növekvő veszteségek következtében a Boeing halmozott vesztesége 2019 óta már meghaladja a 30 milliárd dollárt.
Fő üzletágak teljesítménye
A különböző üzletágak eredményei a következőképpen alakultak:
- Katonai, űrtechnikai és biztonságtechnikai üzletág: 23,9 milliárd dollár bevétel, ami 4 százalékkal kevesebb az előző évi 24,9 milliárd dollárnál.
- Utasszállító repülőgépek szállítása: 348 repülőgép került átadásra, ami harmadával kevesebb a 2023-as 528 darabnál.
- Haditechnikai repülőeszközök szállítása: 112 darab, szemben a 2023-as 162 darabbal.
Megrendelésállomány és jövőbeli kilátások
A Boeing megrendelésállománya 2024 végén 521 milliárd dollárra emelkedett a 2023 végi 520 milliárd dollárról, ami némi bizakodásra adhat okot. Ez a növekedés azt mutatja, hogy a vállalat továbbra is kap új megrendeléseket, bár a teljesítések lassulása és a termelési kihívások jelentős akadályokat jelentenek.
Vezérigazgatói értékelés: Kulturális változásra van szükség
Kelly Ortberg vezérigazgató szerint a Boeing sikeresen stabilizálta a termelési folyamatokat. A vezető kiemelte, hogy a vállalati kultúra javítása kritikus fontosságú lesz a jövő szempontjából.
„Ez valószínűleg a legnagyobb változás, amit végre kell hajtanunk” – fogalmazott Ortberg.
A vezérigazgató jelezte, hogy a cég egyes, a jövője szempontjából nem meghatározó üzletágaktól megválnak. A jövőben a fő tevékenységekre koncentrálnak. Ez a stratégiai lépés része annak az átalakítási tervnek, amely a Boeing pénzügyi helyzetének stabilizálását célozza.
A problémák okai
A Boeing problémái nem új keletűek. A 2019-es és 2020-as években a 737 MAX gépek tragikus balesetei, a COVID-19 járvány miatti keresletcsökkenés, valamint a folyamatos gyártási és minőségi problémák súlyos csapást mértek a cégre. A jelenlegi eredmények azt tükrözik, hogy a vállalat még mindig küzd ezen hatások hosszú távú következményeivel.
A jövő kérdései
Bár a Boeing számára a 2024-es év történelmi kihívásokat hozott, a megrendelésállomány és a vezérigazgató által felvázolt stratégiai változások némi reményt adhatnak. A cég előtt azonban még hosszú út áll, hogy helyre tudja állítani pénzügyi stabilitását és visszanyerje a piac bizalmát. Az iparági elemzők szerint a Boeing jövőbeni sikere attól függ, hogy képes lesz-e gyorsan és hatékonyan alkalmazkodni a változó globális környezethez.
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Címlapkép forrása: Shutterstock