Átalakul a fogyasztóvédelem: Online kereskedelem és élelmiszerbiztonság a fókuszban – mit hoz 2025?
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a vállalkozások és a fogyasztók közötti piaci egyensúly biztosítására törekszik majd – mondta a gazdaságfejlesztési stratégiáért és kifektetésért, fogyasztóvédelemért, valamint kereskedelemért felelős helyettes államtitkár kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
Gerlaki Bence hangsúlyozta, hogy az új fogyasztóvédelmi szervezet egyidejűleg lesz kereskedelempolitikai és fogyasztóvédelmi hatóság, mert a két terület együttműködve, egymást kiegészítve garantálhatja a hatékony működést. A hatóság legfontosabb feladatának az állampolgárok anyagi biztonsága és egészsége védelmét, valamint a családok és gyermekek védelmét nevezte, megfogalmazása szerint mindkettő olyan érték, amely az alaptörvényben is szerepel. Kiemelte a reklámok gyermekvédelmi szempontú ellenőrzését, valamint a gyermektáborok ellenőrzését. A helyettes államtitkár szerint egyre nagyobb figyelmet kell fordítani a fogyasztók biztonságára az online térben, az e-kereskedelem ezért 2025-ben is kiemelt vizsgálati terület lesz, az influenszerek tevékenységét is beleértve. Kifejtette, hogy a kormányzati célok közé tartozik az egységes jogalkalmazás, tehát a fogyasztóvédelmi ellenőrzéseket és vizsgálatokat végző kormányhivataloknak és békéltető testületeknek egységes szempontok alapján kell működniük. A fogyasztók érdekében fontos a termékbiztonsági szabályok felügyelete, az elérhetőség biztosítása, valamint a fogyasztói tudatosság növelése, hiszen a fogyasztóvédelem leghatékonyabb eszköze az önvédelem. Gerlaki Bence elmondása szerint a fogyasztóvédelem intézményrendszerét számos állami és nem állami szervezet működése teszi teljessé. Az NGM négy főosztálya és a tárcához tartozó két vizsgálati labor mellett kormányhivatalok, békéltető testületek, civil egyesületek, fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti hatáskörrel rendelkező hatóságok is részt vesznek a munkában. A 2025-ös fogyasztóvédelmi ellenőrzési és vizsgálati program részben az ő jelzéseik, részben a fogyasztói panaszok alapján készült el, de az új kihívások, magas kifogási arányú területek vagy a már régen vizsgált területek sem kerülhetik el az ellenőrzéseket. Tájékoztatott arról, hogy az idén 38 vizsgálati témakör volt, jövőre az aktív fogyasztóvédelem jegyében 50 lesz, de a tárcavezető indokolt esetben bármikor elrendelhet rendkívüli témavizsgálatokat, illetve fokozott ellenőrzéseket. 2025-ben kiemelt terület lesz egyebek között a légiutas-jogok vizsgálata, a gyermektáborok, az online árfigyelő rendszer. Az alapvizsgálatok közül az online kereskedelem lesz a legfontosabb terület, a szezonális vizsgálatok pedig a hagyományoknak megfelelően kiterjednek majd a húsvéti, a nyári és a karácsonyi időszakban népszerű termékekre, szolgáltatásokra. Külföldi társhatóságok tapasztalatai alapján újfajta ellenőrzések is várhatók, például a videójátékok, az ingatlanközvetítők vagy a valótlan fogyasztói vélemények ellenőrzése – jelezte. Az NKFH a fogyasztóvédelmi ellenőrzési és vizsgálati program szakmai irányítója, de foglalkozik a kereskedelempolitika szakmai támogatásával, élelmiszerbiztonsági felügyelettel, valamint a kereskedelmi és fogyasztóvédelmi laborvizsgálatokért is felel majd – ismertette Gerlaki Bence. Az új szervezet kiemelten figyeli az élelmiszerpiacot, az üzemanyagpiacot, a tisztességtelen forgalmazói magatartást. Közölte egyúttal, hogy a felügyeleti díjak szabályozása átláthatóbb és egyszerűbb lesz, többlettehertől nem kell tartaniuk a vállalkozásoknak. Az NKFH elnöke a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság korábbi elnöke, Pintér István lesz, aki elmondta: mind a magyar családok, mind a nemzetgazdaság érdekében fontosnak tartja a piaci egyensúly fenntartását, a vállalkozások működésének pedig alapfeltétele a fogyasztói bizalom megőrzése. Hangsúlyozta, hogy a hatóság támogató, konzultatív szervezetként működik majd, amely innovatív kezdeményezésekkel segíti a szabályosan működő vállalkozásokat, jogkövetésre ösztönöz, és a piac minden szereplőjéhez el akar jutni, hiszen a tapasztalatok szerint a jogsértések jelentős része nem szándékosság, sokkal inkább információhiány következménye. Ugyancsak kedvez a vállalkozóknak, hogy egyszerűbbek és gyorsabbak lesznek a fogyasztóvédelmi ellenőrzések, így az adminisztratív terheik is csökkenhetnek – közölte. A hatóság vezetője úgy látja, hogy a magas kifogásolási arányok miatt a szavatossági és jótállási ügyekben és a veszélyes termékek vizsgálatában sok feladatuk lesz, de az árfigyelő rendszert is kiemelten ellenőrzik majd.