Rendkívüli Hírek:

2024 november 22

A Meta megsértette az EU trösztellenes szabályzatát

Az uniós szabályozó hatóságok hétfőn megvádolták a Facebook anyavállalatát, a Meta-t. Azt állították, hogy a nemrég bevezetett, reklámokkal támogatott közösségi hálózati szolgáltatásuk nem felel meg az EU trösztellenes szabályainak.

A Bizottság „fizet vagy beleegyezik” modellnek nevezte ezt a hirdetésekkel támogatott előfizetési lehetőséget. Ez azt jelenti, hogy a felhasználóknak vagy fizetniük kell a reklámmentes használatért, vagy bele kell egyezniük, hogy adataikat személyre szabott reklámok céljára feldolgozzák. Ezt a szolgáltatást tavaly vezették be Európában a Facebook és az Instagram esetében.

A Bizottság előzetes véleménye szerint ez a választás arra kényszeríti a felhasználókat, hogy hozzájáruljanak személyes adataik feldolgozásához. Emellett nem biztosít számukra egy kevésbé személyre szabott, de egyenértékű változatot a Meta közösségi hálózatain. Ez áll a szabályozók hétfői közleményében.

A Meta szóvivője a CNBC-nek adott nyilatkozatában elmondta, hogy hirdetésekkel támogatott előfizetési modellje „követi a legfelsőbb európai bíróság irányvonalát és megfelel a DMA-nak”.

„Várjuk a további konstruktív párbeszédet az Európai Bizottsággal, hogy lezárjuk ezt a vizsgálatot” – tette hozzá a szóvivő.

A Meta az Európai Bíróság, az EU legfelsőbb bíróságának tavalyi döntésére válaszul vezette be az új modellt, amely szerint egy vállalat kínálhat olyan „alternatív” változatot a szolgáltatásából, amely nem támaszkodik a hirdetésekhez szükséges adatgyűjtésre.

A Meta korábban erre az ítéletre hivatkozott az előfizetési ajánlat bevezetésének indokaként.

Hétfői közleményében a Bizottság szerint a Meta hirdetésekkel támogatott ajánlata két fő okból nem felel meg a DMA-nak. Az egyik ok, hogy a felhasználók nem választhatnak olyan szolgáltatást, amely kevesebb személyes adatot használ, de még mindig egyenértékű a „személyre szabott hirdetéseken” alapuló szolgáltatással.

A szabályozók szerint a felhasználóknak jogosultnak kell lenniük arra, hogy hozzáférjenek egy egyenértékű szolgáltatáshoz. Ez a szolgáltatás kevesebb személyes adatot használna fel. Ebben az esetben a hirdetések személyre szabásához kevesebb adatot használnának.

Magas bírságok a tét


Az EU digitális piaci törvénye (DMA) hivatalosan idén márciusban vált végrehajthatóvá. A törvény célja, hogy visszaszorítsa a nagy digitális vállalatok versenyellenes gyakorlatát, valamint arra kényszerítse őket, hogy egyes szolgáltatásaikat megnyissák a riválisok előtt.

A DMA értelmében a vállalatok akár hatalmas bírságokkal is szembesülhetnek, és akár a globális éves bevételük 10%-át is kifizethetik. Ismételt jogsértések esetén ez a szám akár 20%-ra is emelkedhet.

A Meta esetében, ha a Bizottság végleges megállapításai szerint a Meta megsérti a DMA-t, a vállalat 2023-as éves eredményei alapján akár 13,4 milliárd dolláros büntetést is kiszabhatnak rá.

Az EU előzetes megállapításainak kézhezvétele után a Meta most írásban védekezhet.

A Bizottság vizsgálata, amelyet márciusban indított két másik, az Apple és az Alphabet technológiai óriáscégekkel kapcsolatos vizsgálattal együtt, az eljárás megindításától számított 12 hónapon belül lezárul.