Az Egyesült Államokban a vártnál kevésbé csökkent a fogyasztói bizalom
Júniusban az elemzők által vártnál kevésbé romlott a Conference Board gazdaságkutató intézet Egyesült Államokra vonatkozó fogyasztói hangulatindexe.
Júniusban 100,4 pontra csökkent az amerikai fogyasztói hangulatindex a májusi 101,3 pontról. Az elemzői konszenzusban jelentősebben romló adat, 100,0 pont szerepelt júniusra. Az index 100 pontos értéke az 1985-ös helyzetet tükrözi. Az index összetevői közül az aktuális helyzet értékelése javult, míg a kilátások megítélése romlott. Az aktuális helyzet szubjektív megítélését számszerűsítő mutató 141,5 pontra emelkedett júniusban a májusi 140,8 pontról. A várakozások mutatószáma pedig – amely a fogyasztók jövedelmi, üzleti és munkaerőpiaci helyzetre vonatkozó rövid távú, hathavi kilátásain alapul – a májusi 74,9 pontról 73,0 pontra esett.
A várakozások mutatószáma immár az egymást követő ötödik hónapban áll 80 pont alatt, a 80 pont alatti érték pedig hosszú távú tapasztalatok alapján általában recesszió közeledtét jelzi. Az amerikai fogyasztói bizalmi mutató romlott júniusban, azonban az elmúlt két évben látott szűk tartományból nem mozdult el, mivel az aktuális munkaerőpiaci helyzet pozitív megítélése továbbra is felülmúlta a jövővel kapcsolatos aggodalmakat.
A fogyasztói bizalom gyengülése júniusban leginkább a 35-54 éves korcsoportban volt megfigyelhető, míg a jövedelmi kategóriákon belül nem alakult ki egyértelmű trend – nyilatkozta Dana Peterson, a Conference Board vezető közgazdásza. Az Egyesült Államokban a lakossági fogyasztás generálja a gazdasági teljesítmény több mint kétharmadát, ezért a közgazdászok nagy figyelmet fordítanak a fogyasztói magatartásra, amikor a tágabb gazdaságot mérik.