Rendkívüli Hírek:

2024 november 22

A légitaxiké a jövő?

Egy év múlva a nyári olimpia fog zajlani Párizsban. Az atléták természetesen azt remélik, hogy történelmet írnak majd, de ugyanerre vágyik egy légi startup is, a Volocopter.

A kétüléses elektromos repülőgépük, a VoloCity utasokat fog szállítani Párizsban, ha minden a tervek szerint alakul. (Ez lesz az első olyan szolgáltatás Európában, amely elektromos függőleges felszállási és leszállási (EVTOL) repülőgépet használ.) Több tucat cég fejleszt EVTOL repülőgépeket világszerte, ígérve ezzel a csendesebb, olcsóbb és kibocsátásmentes légijárműveket, amelyek közvetlenül a városok szívében tudnak leszállni.

A Volocopter arra számít, hogy a következő hónapokban az európai légiközlekedési hatóság, az EASA engedélyezi gépének, a VoloCitynek az utasszállítást, hogy az olimpiára már készen álljanak. Három útvonal köti össze Párizs központját a város repülőterével és heliportjával. A cég a személyszállításon kívül városnéző utakat is indítanak majd. A repülési útvonalak és leszállóhelyek (vertiportok) megszervezésével kapcsolatban sok projekt van folyamatban – ez nem könnyű egy olyan zsúfolt városban, mint Párizs. Ehhez hozzáadódik az új repülőgép kifejlesztésének technikai kihívása is és ekkor egyértelművé válik, hogy a Volocopter sokat elért 12 éves története során. Egyesek szerint azonban a legnagyobb kihívások még csak most várnak a Volocopterre. A vállalatnak be kell bizonyítani, hogy van piac a szolgáltatásaik és repülőgépeik számára.

Továbbra is az akkumulátorok okozzák a legnagyobb problémákat, mivel nehezek és drágák, ezáltal korlátozva az EVTOL repülőgépek hatótávolságát és költségbéli előnyeit a helikopterek, vonatok és autókkal szemben. A VoloCity hatótávolsága 22 mérföld, ami rövid városi utazásokhoz elegendő, de egy helikopter hatótávolságához képest nem túl nagy. Christian Bauer, a cég pénzügyi igazgatója elismeri a kihívást: „Ami jelenleg hátráltat bennünket, az az akkumulátor-technológia, amelyen az összes versenytársunk jelenleg is dolgozik”. Szerinte erősebb, olcsóbb akkumulátorok fognak megjelenni, lehetővé téve a Volocopter számára a nagyobb repülőgépek építését, amely képes lesz alacsonyabb áron szolgáltatásokat kínálni – véli a BBC.