2024 november 17

Aksipasi pofonja Debrecenben – könnyen jöhet az újabb saller (1.)

Az elmúlt napokban, hetekben – egy debreceni fórum kapcsán – nagy vihart kavart a Magyarországon működő és tervezett autóakkumulátorokat előállító gyárak témaköre.

Pro és kontra vélemények hangzottak el. A tervezett beruházás esetében a kormányzat érthetően az építkezések mellett érvelt. A környezetvédők a környezet súlyos megkárosítására  figyelmeztettek. A viták olyannyira hevessé váltak, hogy a debreceni fórum, amely az oda tervezett gigantikus méretű létesítmény létjogosultságát volt hivatott megmagyarázni, nemcsak képletesen, hanem ténylegesen is tettlegességbe torkollott.

Mint ilyenkor mindig, azonnal bekapcsolódtak a politikai pártok is a környezetvédők és a kormányzat vitájába, ami csak olajat öntött a tűzre. Több politikai formáció is népszavazási kezdeményezést jelentett be, azt szorgalmazva, hogy ezek – a szerintük nem Magyarországra való – ipari beruházások ne épüljenek meg.

Magyarország miniszterelnöke egy korábbi közszereplésén úgy nyilatkozott, hogy ezekkel a beruházásokkal Magyarország Európában akkumulátorgyártó nagyhatalommá válik.

Debrecen igazolja a vélekedést

Magyarországon a jelenleg már működő és ezután létesülő autóakkumulátorokat előállító gyárak  és az ezután tervezett beruházások ismeretében – nyugodtan kijelenthetjük – az ország első számú politikusa, kijelentésével, egyáltalán nem áll messze a valóságtól.

A szélsőséges politikai megnyilvánulásokat az elmúlt években annyiszor átélt lakosság tanácstalan, az emberek kapkodják a fejüket, vajon kinek van igaza?

Kétségtelen tény, ez az egyik igazi kérdés!

Egyik oldalon áll a gazdaságirányítás, amelynek alapérdeke, hogy a recesszió felé sodródó magyar gazdaság az újabb beruházások által olyan élénkítő injekciót kapjon, amely segítheti a kilábalást a válságos időszakból és hozzájárulhat a nemzeti jövedelem gyarapodásához és ezáltal a gazdasági növekedéshez.

Debrecen és a környezete

A másik oldalon pedig a környezetvédők és a mögéjük felsorakozó politikusok azt hangoztatják, hogy az irreálisan nagy akkumulátor-beruházás várhatóan súlyosan károsítja a környezetet, veszélyezteti Debrecen környékén a termőföldeket. Szinte megoldhatatlan feladat elé állítja gigantikus fogyasztásával az áram- és vízszolgáltatókat, valamint szennyezi a levegőt.

Kinek van hát igaza?

Foto: hvg

A debreceni autó-akkumulátorgyár jogosultságát bizonyítandó önkormányzati küldöttség utazott a thüringiai Arnstadtba. Papp László, Debrecen polgármestere a látogatásról úgy nyilatkozott, hogy az általuk megtekintett kínai vállalat németországi üzeme a debrecenivel hasonló technológiával működik. Ők az európai zöld átállás mintaprojektjét láthatták. Hangsúlyozta: a német politikusok zöld pártiak és baloldaliak egyaránt, mintaprojektként tekintenek a CATL arnstadti üzemére.

A reális összehasonlítás mindig relatív, különösen, ha nem szakemberek, hanem politikusok teszik azt.

Thürigiai péda

Az első tény, hogy a nemrégiben átadott arnstadti autó-akkumulátorgyár maximális kapacitása 24 GWh. Szemben a Debrecenben magvalósítandó gigaüzem 2025-ben tervezett 100GWh teljesítményével.

Az ipari területek közmű- és energiaellátása mindenütt alapkérdés. Az Erfurter Kreuz kereskedelmi terület vízellátásának bővítése 2009-ben indult. A projektet egy időre felfüggesztették. A tervezés azoban 2020-ban folytatódott, amelynek oka a kínai akkumulátorgyártó „Contemporary Amperex Technology Limited” (CATL) vízigénye volt

A gyár üzembe helyezéséig a  vízszolgáltató WAZV 2022 második felétől évi 70.000 köbméterről 2024-re fokozatosan évi 692.400 köbméterre növeli a kapacitását. Mindezt a CATL beruházása miatt.

Németországban másutt is voltak gondok az autó-akkumulátorgyártás beindításával. Egészen pontosan a Tesla gyárának bővítéséről van szó, ami miatt a környezetvédelmi csoportok és a tudósok aggódnak, s már a kezdetektől kritizálták azt.

Az akkumulátorgyártás folyamata

Németország egyik legszárazabb területén a bővítés miatt több erdőt kell kivágni. Ami nagyobb gond ennél, hogy a szakemberek nem hisznek egy sor dologban. Például abban, hogy a lakosság és más vállalkozások ivóvízellátása fenntarthatóan és hosszú távon biztosítható a beruházás rendkívüli vízigénye miatt. Nem is beszélve az alaposan megnövekvő áramigényről.

Egy sor civil kezdeményezés követelte, hogy hozzák nyilvánosságra az összes pályázati dokumentumot, mindeddig vajmi kevés sikerrel, eredménytelenül. A Német Természetvédő Szövetség) képviselője úgy nyilaatkozott: „felfoghatatlan, hogy a vízkivétel több mint 1,2 millió köbméterrel, évi 3.759.500 köbméterre történő növelésének engedélyezési eljárása mennyi hiányosságot tartalmaz. A környezetvédelmi hivatal, mint engedélyező hatóság nem végzett minősített környezeti hatásvizsgálato. Nem szerzett be szakértői hozzájárulást a vízügyi keretirányelvvel kapcsolatban sem”.

Levették a napirendről a Tesla beruházást

Időközben kiderült, hogy Grünheide önkormányzata levette napirendről a Tesla beruházási, bővítési kérelmét, egyelőre nem bővítik az amerikai elektromos autógyártó Berlin melletti üzemét.  Az indoklás szerint további tisztázásokra van szükség a bővítéssel kapcsolatban.

Úgy tűnik, Magyországon kissé máshogy mennek a dolgok. A debreceniek nagyjából akkor kezdtek mélyebben foglalkozni a mellettük építendő 100 GWh teljesítményű autó-akkumulátorgyárral, amikor már javában tartottak a létesítés munkálatai. Nem állt módjukban a létesülő gyár terveivel, hasznosságával, a természetre, a saját élőhelyükre gyakorlott hatásával megismerkedni.

Elektromos autó akkumulátorrendszere

Állást foglalhattak volna a beruházás mellett, vagy ellene.

Most vívódhatnak a kormányképviselők, a helyi önkormányzat emberei, az ellenzéki politikusok és a környezetvédők véleményének kereszttüzében: vajon kinek van igaza?

E kérdés mellett azonban felvetődik egy másik aktualitás is.

A kínaiak szerepe Magyarországon és bővebb kitekintésben Európában. Ezzel a kérdéssel cikkünk második részében foglalkozunk.