2024 október 05

Továbbra is nagy probléma globálisan a chiphiány

Tim Cook, az Apple vezérigazgatója csütörtökön arra figyelmeztetett, hogy a vállalat „nem mentes” az ellátási lánc kihívásaitól, és megjegyezte, hogy az iPad üzletágban a legutóbbi negyedévben „nagyon jelentős ellátási korlátok” léptek fel. Az iPhone-gyártó pénzügyi vezetője, Luca Maestri elmondta, hogy a jelenlegi negyedévben több kihívást is le kell küzdeni, köztük a Covid-19-hez kapcsolódó ellátási korlátokat, amelyek 4 és 8 milliárd dollár közötti értékkel ronthatják az eladásokat. Az Apple részvényei pénteken mintegy 3,7%-ot estek az eredménybeszámolót követően.

A félvezetők a technológia nélkülözhetetlen darabjai, amelyek egyre több termék számára teszik lehetővé, hogy olyan feladatokat hajtsanak végre, amelyekre egyébként nem lennének képesek. A kenyérpirítóktól és vízforralóktól kezdve a vadászgépeken át a Nintendo Switch konzolokig mindenben megtalálhatóak.

Pekka Lundmark, a Nokia vezérigazgatója csütörtökön a CNBC műsorvezetőjének, Julianna Tatelbaumnak elmondta, hogy a finn távközlési vállalat gyorsabb növekedést ért volna el az elmúlt negyedévben, ha nincsenek ellátási lánc problémái. „A helyzet stabilizálódott, de továbbra is meglehetősen feszült” – mondta. „Ha a félvezetőkről beszélünk, itt-ott javulást látunk. Ez jelenleg eléggé beszállító-specifikus, de ha az egész évet és az év második felét nézzük, továbbra is bízunk abban, hogy az év vége felé a dolgok javulni kezdenek.”

Az autóipari vállalatok, amelyek általában kevésbé fejlett chipeket használnak, továbbra is érzik a folyamatos chipválság hatásait. A globális chiphiány 2021-ben pusztítást végzett az autóiparban, mivel sokuknak nehézséget okozott, hogy megtalálják a szilícium azon darabjait, amelyekre olyan funkciók működtetéséhez van szükségük, mint a sebességtartó automatika és a parkolószenzorok. Ola Källenius, a Daimler vezérigazgatója pénteken a CNBC Annette Weisbachnak nyilatkozva elmondta, hogy a folyamatos ellátási hiány, különösen a félvezetők tekintetében, a jelenlegi üzleti környezet három fő kihívásának egyike. Källenius hozzátette, hogy az új Covid-zárlatok Kínában, a Daimler egyik legnagyobb piacán, hatással lehetnek az ellátási láncokra az egész világon.

A kínai zárlatok növelik a rövid távú bizonytalanságot – mondta Lundmark a Nokia chip-ellátási láncára utalva. Jim Rowan, a Volvo Cars vezérigazgatója csütörtökön a CNBC „Squawk Box Europe” című műsorában elmondta, hogy a Volvo jelenleg nem rendelkezik elegendő mennyiséggel egy bizonyos chipkészletből. Hozzátette, hogy a vállalatot a második negyedévben érinti a probléma, de elmondta, hogy a vállalatnak „biztosított az ellátása”, ami az év második felében segíteni fog.

A múlt hónapban a Berenberg közgazdászai, Kallum Pickering és Salomon Fiedler egy, az euróövezetet vizsgáló kutatási jelentésükben azt írták, hogy a gépkocsigyártás még mindig messze elmarad a megrendelésektől. Azt mondták, hogy a chipek eladásai fellendülőben vannak, de a jelentős áremelkedés azt jelenti, hogy a reálértéken mért fellendülés valószínűleg kisebb lesz, mint amennyit az eladási érték sugall. „Az elmaradt megrendelések behozása időbe telik. A vállalatoknak egy ideig túlórázniuk kell majd” – írták a jegyzetben.

Forrás: https://www.cnbc.com/2022/05/02/chip-shortage-hurts-apple-nokia-daimler-and-volvo.html