2024 december 23

Az amerikaiak egy része újra óvatosabb a repüléssel kapcsolatban

A világjárvány kezdetén a járványügyi korlátozásokkal egyidőben a légitársaságok és a szállodák forgalma egyik percről a másikra jelentősen lecsökkent, egyes pontokon gyakorlatilag megszűnt. Eddig úgy tűnt, hogy a gazdaság újranyitása fellendülést hozhat a légitársaságok számára, azonban új kutatások szerint a vártnál nehezebb lehet ez az időszak.

Az Adobe Digital Economy Index hétfőn közzétett adatiból az látszik, hogy a koronavírus járvány miatt szükséges korlátozások megszüntetésével egy időben az átoltott amerikaiak részéről jelentősen megnőtt az utazási igény, azonban a légitársaságok a vártnál kissé lassabb ütemben épülnek fel a járvány okozta sokkból. Az IATA (International Air Transport Association) becslése szerint a koronavírus világjárvány legalább két évnek megfelelő növekedéstől fosztotta meg a légitársaságokat.

Az oltási programok előrehaladtával, az enyhülő járványhelyzettel és a nyár beköszöntével látványosan megnőtt az igény az utazásra. Van egy hatalmas, elfojtott kereslet, amely az elmúlt 12-15 hónapban felhalmozódott és most az emberek próbálják bepótolni az elvesztegetett időt. Ezzel egyidőben az is megfigyelhető, hogy az egyre jobban terjedő koronavírus variánsok miatt az utasok egy része inkább mégsem repülővel utazna.

Az Adobe Analytics által tegnap nyilvánosságra hozott adatok alapján az amerikaiak több mint 5 milliárd dollárt költöttek májusban belföldi (légi) utazásokra, ez 4 százalékkal kevesebb mint áprilisban és még mindig 20 százalékkal kevesebb mint a 2019 májusi számok. A Bureau of Labor Statistics fogyasztói árindexe (CPI) alapján repülőjegyárak 17 százalékkal drágultak az idén április és május közötti időszakban, 2021 márciusához képest.

Az Adobe közölte, hogy a megkérdezettek 29 százaléka nyilatkozta azt, hogy nem érzi magát biztonságban a repülés alatt, mivel más utasok közvetlen közelében vannak, ezáltal fennállhat a koronavírus elkapásának veszélye. A szállodákban azonban 57 százalékuk mondta azt, hogy biztonságban érezné magát.

Az International Air Transport Association elmondása szerint „a különféle variánsokra és az egyes régiókban lassú oltási programokra hivatkozva az ipar teljesítménye kiszámíthatatlanabb lesz idén, mint ahogy azt decemberben vártuk.” Az IATA hozzátette, hogy a nagy légitársaságok elegendő tőkével rendelkeznek a nehezebb időszakok átvészelésére, azonban több kisebb légitársaság nem. Nekik állami támogatásokra, hitelekre lesz szükségük, ami megnöveli az iparág eladósodottságát.

Egyes légitársaságok csökkentették a járatszámokat annak érdekében, hogy a járatok kihasználtságát a lehető legjobban maximalizálják. Az American Airlines vasárnap azt mondta, hogy a július első felére tervezett repülőgép járatok 1 százalékát, azaz körülbelül 950 darab járatot eltöröl.

„Úgy tűnik, hogy a megnövekedett repülőjegyárak hatására a fogyasztók készpénz helyett inkább kuponokkal vagy a korábban törölt járatok után kapott visszatérítésekből vásárolnak repjegyet. Ezért tűnik úgy, hogy az amerikaiak kevesebb pénzt költenek utazásra.”

A TSA adatai szerint vasárnap 2.1 millió amerikai fordult meg az ország repülőterein. A világjárvány kitörése óta nem volt példa ilyen magas forgalomra, de még így is 600 ezerrel kevesebben utaztak mint 2019 ugyanezen napján.

Az üzleti utazások száma viszont még mindig nem tért vissza a megszokott szintre. Az Adobe szerint a megkérdezettek mindössze 11 százaléka tervez üzleti célból repülőgéppel utazni az elkövetkező 6 hónap során. „Az üzleti utak hiánya, mivel a vállalatok körültekintően közelítik meg az újranyitás kérdését, és a fogyasztók elhúzódó habozása jelentősen hosszabbítja a felépüléshez vezető utat.” áll az Adobe Analytics jelentésében.

A nagy amerikai légitársaságok ugyanazt a szűk ügyfélkört próbálják megkaparintani, a légitársaságok közötti verseny fokozódhat az elkövetkező időszakban. Azonban a légitársaságoknak arra az esetre is fel kell készülniük, ha esetleg a járványhelyzet újból rosszabbra fordulna, a variánsok terjedése miatt az utazási igény még inkább alábbhagyna.

A talpon maradáshoz hitelekre volt szükségük, a pandémia alatt a nagy amerikai légitársaságok mintegy 50 milliárd dollár értékű mentőcsomagot kaptak. A légitársaságok többsége továbbra is veszteségesen működik, költségeik a pandémia alatt jelentősen megnőttek és a fő bevételi forrásaik még mindig nem tértek vissza a megszokott szintekre. A bevételek 2020-ban, 2019-hez képest jelentős mértékben csökkentek: az American Airlines, a Delta Airlines, a Jet Blue Airways, a Southwest Airlines és a United Airlines bevétele is több mint 60%-kal esett vissza. A jövő nagy kérdése, hogy a variánsok terjedése milyen mértékben érinti majd a légitársaságok működését.