2024 november 15

Szuperszonikus repülőgépeket vásárol a United Airlines

A szuperszonikus repülés a hangsebességnél gyorsabb repülés, a legendás Concorde óta senki sem próbálkozott azzal, hogy kereskedelmi célra szuperszonikus gépet építsen. Most erre vállalkozna a Boom Supersonic.

A United Airlines csütörtökön jelentette be, hogy 15 darab szuperszonikus gépet vásárol a Boom Supersonic-tól. A megállapodás lehetőséget ad arra is, hogy valamikor a jövőben további 35 darabot vásároljanak.

A Boom Supersonic első kereskedelmi szuperszonikus repülője, az Overture egyelőre még csak terveken létezik. A társaság azt tervezi, hogy az első repülésüket még ebben az évben megteszik az XB-1 nevű prototípussal. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor a Boom 2023-ban megkezdheti az Overture gyártását, majd először 2029-ben emelkedhet utasokkal a fedélzetén levegőbe a gép. A Boom szerint az Overture akár 2083 kilométer per órás sebességgel is képes lesz repülni. Ez közel felére csökkentené a repülőutak hosszát, például egy New York-ból Londonba tartó repülés, amely általában 7 órán át tart, csak 3.5 órát venne igénybe.

Scott Kirby, a United Airlines vezérigazgatója az üzletet meghirdető közleményben azt mondta, hogy „a Boom Supersonic-al való együttműködés elérhetővé fogja tenni az utasaink számára a létező legmagasabb repülési élményt.” A megállapodás pénzügyi részleteit nem hozták ugyan nyilvánosságra, de a két vállalat úgy véli, hogy az üzlet azonnali hasznot hoz mindkét fél számára.

A denveri székhelyű Boom Supersonic 2014-es alapítása óta 270 millió dollárnyi tőkét gyűjtött és jelenleg 150 alkalmazottja van. Blake Scholl alapító és vezérigazgató álma, hogy újra lehessen szuperszonikus járatokkal utazni. A világ első szuperszonikus kereskedelmi gépe a Concorde 1976-tól egészen 2003 októberéig repült.

A United majd a népszerű hosszú távú nemzetközi járatainál tervezi használatba venni a gépet, ilyen lehet például San Francisco<->Tokió vagy New York<->Párizs.

A légitársaságokat különösen rosszul érintette a koronavírus, azonban az újranyitással kapcsolatos optimizmusnak köszönhetően idén 33.5 százalékos pluszban vannak a United Airlines részvényei. Az oltási programok előrehaladtával, az enyhülő járványhelyzettel és a közelgő nyárral drasztikusan megnőtt az igény az utazásra. A légitársaságok azon dolgoznak, hogy a magasabb keresletre reagálva felgyorsítsák működésüket, de ez időbe telik. Nehezíti a helyzetüket, hogy arra az esetre is fel kell készülniük, ha esetleg a járványhelyzet újból rosszabbra fordulna és az utazási igény ismét alábbhagyna.