
Okostelefonosok keltik életre a holtnak hitt Facebookot
A tetszhalott Facebookot feltámaszthatják az okostelefonosok. Nem hatotta meg a piacot a Samsung és az Amazon gyorsjelentése. A csinos számok ellenére is – 1, illetve 2 százalékos – mínusszal küldték aludni a két papírt.
Fáradt üldöző boly
Hiába nőtt a Samsung második negyedéves profitja 50 százalékkal, s hiába produkált szép eredményt a mobil divízió, ha nem tudta túlszárnyalni az előző negyedévet. De az Amazon 22 százalékkal bővült eladásai sem csaltak könnyeket a befektetők szemébe, mert a várakozások ennél magasabbak voltak, ráadásul a költségeket sem tudta kordában tartani a cég.
Ha visszalapozunk a naptárban, akkor azt látjuk, hogy már a Google negyedéves számai sem voltak igazán lelkesítőek. A bővülő értékesítést, a növekvő eredményt és az Android operációs rendszer térnyerését 4 százalékos mínusszal büntette a jóval nagyobb sikerre éhes piac.
Az IT szektor divatszegmense, vagy ha úgy jobban tetszik, a virtuális szektor, üldöző bolya tehát láthatóan nem tudott lépést váltani.
Öregedő favorit
Az Apple háza táján körülnézve, azt látjuk, hogy a hét elején publikált számok alapján, látszólag minden rendben. Hiszen a harmadik negyedéves gyorsjelentés minden tekintetben felülmúlta a várakozásokat. A nettó profit 7,47 dollár/részvény lett, míg a bevételek 35,3 milliárdra növekedtek. A prognózisokban ezzel szemben 7,32 dollár és 35 milliárd állt. A számok mögé nézve, azonban baljós árnyakat látunk.
Az eddigi, robbanásszerű okostelefon-értékesítési bumm a végéhez közelít – mondta Horváth Ákos, az Equilor elemzője, hozzátéve: a piac telítettségét még a csökkenő átlagárak is csak ideig-óráig képesek ellensúlyozni. Ráadásul a fejlett piacok magas árkategóriás készülékei után célcsoportként elérni kívánt, fejlődő piacok fogyasztóinak fizetési hajlandósága is jóval kisebb.
Olvassunk a sorok között!
Jogosan merül fel a kérdés, hogy akkor mégis hogyan tudott az Apple kedvező számokat publikálni?
A rejtély megoldása az elemző szerint a gyorsjelentés sorai között megbúvó félinformációkban található meg. A várt, 26-27 millió darabos iPhone-eladás helyett ugyanis 31,2 millió darabot számoltak össze a boltokban. Negatívum viszont, hogy az alacsonyabb árkategóriás készülékeket vitték inkább a pénztárgépekhez – az átlagos értékesítési ár közel 30 dollárral csökkent. Ráadásul, ha a bázisévet nézzük, akkor minden értelemben zsugorodásról beszélhetünk (üzemi eredmény: -20,5 százalék, nettó eredmény: – 21,8 százalék, EPS: -19,8 százalék).
A szegmensek bontása is hasonló analógiákat sejtet, annyi különbséggel, hogy a piac talán ezt mára már megemésztette, és nem kergeti bele a menedzsmentet felesleges szájkaratézásba.
Néha jól jön a harcsa üzemmód
A régóta várt iparági átrendeződés tehát alig halad. A képlet újra és újra ugyanaz. Az Apple tartja magát a fejlett piacok prémium szegmensében, míg az Android és a Samsung olcsó készülékekkel hódít a fejlődő piacokon. Akárhonnan nézzük, különböző érettségi fázisban lévő termékek elhúzódó lecsengésének lehetünk tanúi. De sehol sem látjuk a dinamikus feltörekvést, ami begyújthatná az árfolyamrakétákat.
Pedig a téma a parketten hever. A 38 dolláron „ipózott” Facebook még mindig szánalmasan verdes a tőzsdén: igaz, már csak alig pár dollárra van a bevezető ártól. Magyarán a piacon még nem tudatosult, hogy mennyire trendi lett az okostelefonokon való féjszbukolás. Ráadásul, megoldódni látszik egy régi probléma. A reklámbevételeket ugyanis nem lehetett egy az egyben mobil platformra konvertálni. Ám a fizetős fb-szolgáltatások terjedésével immár a milliárdnyi okostelefonos is bevételt termel a társaságnak.
Lassan érdemes felszedni a mélybe süllyedt Facebook papírokat, mert a bővülő okostelefon bevételek mentőballonként emelhetik felszínre a virtuális szektor búvárhajóját.