
Külföldön is segítenek a fogyasztóvédők
Elmondta: az Európai Fogyasztói Központ hálózatszerű rendszerben működik az uniós tagállamok, valamint Izland és Norvégia fogyasztóvédelmi hatóságai alá rendelve. A fogyasztóknak ingyenesen segítenek a határon átnyúló panaszok és viták kezelésében, megpróbálva elkerülni ezek jogi útra terelődését, és segítve a jogos követelések teljesülését.
Az igazgató beszámolója szerint 2012-ben 176 panasz érkezett hozzájuk magyar állampolgárok külföldi sérelmeivel kapcsolatban, ez 23 százalékos növekedés 2011-hez képest. A külföldiek azonban 27 százalékkal kevesebb esetben, 144-szer fordultak hozzájuk. A központ által érvényesített követelésekből 7,8 millió forint magyar fogyasztókhoz került vissza. Kriesch Attila a magyarokat megkárosító vállalkozások közt említett brit webáruházat, ír légitársaságot, szlovák utazási irodát, luxemburgi elektronikus hírközlő szolgáltatót és holland on-line értékesítőt is.
Az idén eddig már 120 panasz érkezett be hozzájuk, a nyári turistaszezon közeledtével pedig felvilágosító programokat szerveznek, egyebek mellett standot állítanak fel a Liszt Ferenc-repülőtéren is – emelte ki, hozzáfűzve, hogy a horvát uniós csatlakozás után a magyar turisták által egyik leggyakrabban felkeresett országra is kiterjesztik tevékenységüket. Az igazgató közlése szerint a központ a jogosnak bizonyuló panaszok 60-70 százalékában tudja sikeresen érvényesíteni a fogyasztók jogait.
Barcsa Lajos, a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségének igazgatója elmondta: Debrecenben három területen, a taxisok, a vendéglátóhelyek, illetve a fiatalok alkohollal és dohányáruval való kiszolgálásának ellenőrzésében fokozzák nyáron az ellenőrzéseket. Barcsa Lajos az MTI érdeklődésére elmondta: a Debreceni Egyetemen tanuló külföldi hallgatók részéről nem jellemző, hogy a fogyasztóvédelemhez forduljanak, de előfordult már, hogy külföldi diákok panaszát sikeresen érvényesítették az őket megkárosító vendéglátóhellyel szemben.