
Az EP nem támogatja a magasabb szén-dioxid kvótaárakat
A többség úgy vélte, hogy a beavatkozás aláásná az üvegházhatású gázok kibocsátását csökkenteni hivatott európai uniós kibocsátás-kereskedelmi rendszer (ETS) hitelét. A Parlament emellett arról is döntött, hogy átmenetileg kivonja-e az ETS köréből az interkontinentális repülőjáratokat.
A kvóták átmeneti felfüggesztésére vonatkozó javaslatot kis többséggel utasították el: 334 képviselő szavazott a javaslat elvetésére, 315-en mellette, 63-an pedig tartózkodtak. A javaslat most visszakerül a Parlament környezetvédelmi bizottsága elé.
A kvóták befagyasztását ellenző képviselők alaposabban át akarják alakítani az ETS-t. Azért is a javaslat ellen szavaztak, mert attól tartanak, hogy az engedélyek számának manipulálása elbizonytalanítja a piacot. Az ellenzők szerint a széndioxid-kvóta emelkedő ára az európai ipar versenyképességét is csökkenti, és a költségek végső soron a háztartások energiaszámláiban fognak megjelenni.
A javaslat támogatói viszont úgy vélték, hogy a rendszer csak a kvótamennyiség csökkentése révén töltheti be a neki szánt szerepet. Szerintük a kibocsátási engedélyek árának emelkedése a zöld technológiák előretörését vonja maga után.
„Nagyon sajnálom, hogy ilyen eredménnyel zárult a szavazás. Az ilyen lépések a klímaváltozás elleni harc ellenzőinek a kezére játszanak. A javaslat elutasítása gyengíti az európai kvótakereskedelmi rendszert és megkérdőjelezi az éghajlatváltozással kapcsolatos célkitűzéseink teljesíthetőségét” – mondta a javaslatot jegyző Matthias Groote (szocialista, német) képviselő.
Az interkontinentális járatok kikerülnek az ETS alól
Egy másik ETS-sel kapcsolatos jogszabályt viszont elfogadott a Parlament. A Peter Liese (néppárti, német) képviselő által jegyzett jelentés a Tanáccsal kötött azon megállapodáson alapul, hogy az Unió átmenetileg kivonja az ETS hatálya alól a földrészek között közlekedő repülőgépjáratokat. Ezzel az engedménnyel az Unió egyengetni szeretné a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezettel (ICAO) kötendő globális megállapodás útját.
„A légiközlekedésből származó kibocsátás 1990 óta több mint megkétszereződött, és azóta is folyamatosan növekszik” – mondta Peter Liese. „Nem megalapozott a nem európai uniós országok tiltakozása amiatt, hogy rájuk is vonatkozik az ETS. Csak azért lépünk most vissza, hogy alá tudjuk írni a globális megállapodást az ICAO-val. A kivételt egy évnél tovább nem tartjuk fenn.”
A 2005-ben létrehozott európai uniós kibocsátás-kereskedelmi rendszer (ETS) meghatározott egy szén-dioxid kibocsátási küszöböt, amelyet fokozatosan egyre lejjebb szállítanak. 2020-ra az ETS által lefedett iparágak a 2005-ös kibocsátásuknál 21 százalékkal kevesebb szén-dioxidot juttatnak majd a levegőbe. A határérték alatt a vállalatok csak szén-dioxid kvótákért cserébe szennyezhetik a levegőt. Egy CO2-egység egy tonna szén-dioxid kibocsátását engedélyezi. A fel nem használt kvótát a vállalatok eladhatják. A piacon korlátozott számban kaphatók a kvóták, így a rendszer a kibocsátás csökkentésére ösztönzi a vállalatokat.