2025 május 18

Lájkáradat a Facebook miatt

A tegnap este közzétett gyorsjelentés szerint a Facebook harmadik negyedéves bevételei 32 százalékkal haladták meg a bázisidőszaki adatot. A cég 12 centes EPS-t tett közzé az elemzők által várt 11 centhez képest. Míg a hirdetési bevételek 36 százalékos növekedésének köszönhetően a közösségi oldal átlépte az 1 milliárd dolláros összeghatárt. Az egyéb bevételek pedig 13 százalékkal, 176 millió dollárra emelkedtek. A mobil platformok hirdetései 14 százalékot hasítottak ki a teljes cégszintű eredményből, ráadásul a felhasználok száma 26 százalékkal lett több. Ám a működési margin mindezek ellenére 51 százalékról 42 százalékra esett vissza.

A befektetők kedvezően fogadták a gyorsjelentést, s a like áradat közepette 13 százalékot tudott emelkedni a papír a tengerentúli zárás utáni kereskedésben, elérve a 22 dolláros szintet. Igaz, a 38 dolláros kibocsátási ártól még nagyon mesze vagyunk. Emlékezhetünk, hogy az első kereskedési napon, május 18-án, réssel nyitott, s 42 dolláron kezdett, sőt, 45 dollárig is felszúrt a kurzus, de azután hamar lejtőre került az árfolyam, s gyakorlatilag egy hét alatt a 30 dolláros szint alá csúszott a papír, melynek történelmi mélypontja 17 dollár közelében volt.

Szeptemberben és októberben pedig nagyjából a 19-23 dolláros sávban ingadozott a kurzus. A fair érték körülbelül 20-21 dollár között lehet, ha azt a nagyon kedvező felfutást tételezzük, hogy pár éven belül a fél világ Facebook felhasználó lesz, s így nagyjából 3,5 milliárd ügyféllel számolhatunk. Ügyfelenként 4 dollár bevétellel kalkulálva, 14 milliárd dolláros árbevétel lehetne a plafon. Ami 27 százalékos nettó profit marginnal és 15-ös P/E-vel számolva adja a fenti értéket.

A gyorsjelentés inkább pozitívnak mondható – vélekedett Horváth Ákos, az Equilor elemzője, hozzátéve: kivételt talán csak a margin morzsolódása jelent. De észre kell venni, hogy az induló cégek esetében szokásos jelenséggel van dolgunk, A kezdeti robbanást követően fokozatosan csökken a marzsin. Mint mondta, aggasztó jelek a Facebook partnerénél a játékokat gyártó Zyngánál tapasztalhatóak.  A hírek szerint tucatnyi futó játékprogramot megszüntetnek, s leépítik a munkaerő 5 százalékát. A Facebook piacán érdemes résen lenni, hiszen a következő hetekben a cég beszámolója szerint újabb termékek bevezetésére kerülhet sor, márpedig az ígért bejelentések további vételekre sarkalhatják a befektetőket.