2024 október 06

Vita a behajtási díj bevezetéséről

A dugódíj néven is ismert intézmény lehetséges bevezetéséről a közlekedési minisztérium egy szakértői háttéranyaga szól, amely azt elemzi, hogy miként lehet pótolni a közlekedési infrastruktúra fenntartásához és fejlesztéséhez hiányzó évi 7 milliárd eurót. A forráshiány hátráltatja a gazdaság működését, egyebek mellett a rossz állapotú utakon elrendelt sebességkorlátozások révén, és a fejlesztések elmaradása a környezeti terhelést is fokozza. Ezért az alulfinanszírozottság problémáját mindenképpen orvosolni kell, a megoldás pedig az lehet, ha többet fizetnek az infrastruktúra használói – áll a jelentésben, amelyet a tartományi közlekedési miniszterek és a szövetségi kormány tárcavezetőjének csütörtökön kezdődött konferenciáján vitatnak meg.

A felvázolt lehetőségek egyike a nagyvárosok központjába tartó autósokra kivetett behajtási díj, illetve a 12 tonna feletti össztömegű haszongépjárművekre már 2005-ben kivetett úthasználati díj kiterjesztése. Egy másik, általánosabb megoldás lehet az úgynevezett infrastrukturális járulék, amelyet valamennyi személygépkocsi és teherszállító jármű után meg kellene fizetni. Az ebből származó évi 6 milliárd eurós bevétel egy külön alapba kerülne, a szövetségi kormány és a tartományok innen hívhatnának le forrást fejlesztésekre.

A behajtási díj a Bild című lap szerint 6,10 euró – több mint 1.700 forint – lehet. A környezetvédő Zöldek vezette Baden-Württemberg tartományi kormány közlekedési minisztere, Winfried Hermann például úgy véli, a nagy vonzáskörzetű városoknak meg kell adni a behajtási díj bevezetésének jogi lehetőségét, hogy az önkormányzatok tehermentesíthessék a városközpontokat, és a bevételből fejlesszék a közösségi közlekedést.

A tartományok többsége elutasítja a felvetést. „Nem volna szabad az autósokból ellenséget csinálni” – nyilatkozott csütörtökön Jörg Bode, Alsó-Szászország tartomány illetékes tárcavezetője. Bajorország liberális gazdasági és közlekedési minisztere, Martin Zeil pedig úgy vélte, a behajtási díj „társadalmilag igazságtalan megoldás, mert kirekeszti a szegényeket”.

Az autósok és teherautósok Németországban eddig is jelentős összegeket fizettek be a költségvetésbe. Az államnak a gépjármű-üzembentartási adóból évente 8,4 milliárd euró bevétele keletkezik, az üzemanyagra rakodó adókból pedig 35 milliárd euró, amihez még a forgalmi adóból származó 14 milliárdos bevétel is hozzájárul. További 4,5 milliárd eurót jelent a tehergépkocsikra kivetett úthasználati díj, amelyet augusztustól nemcsak az autópályák, hanem a kétszer kétsávos autóutak használatáért is meg kell fizetni.