Rendkívüli Hírek:

2024 november 27

Mi a baj a Rábával?

Ha van a számlánkon néhány tízmillió forint, és mindenképpen a Rába Nyrt.-re szeretnénk azt költeni, akkor két lehetőségünk is van a cég profiljából adódóan. Vehetünk belőle például egy mezőgazdasági gépjárművet (egy olcsóbbat), de azért költhetjük részvényekre is. Előzőhöz kisebb a tudásunk, ezért inkább az utóbbival érdemes foglalkozni: hogyan teljesít most az egyetlen magyar, járműveket gyártó nyílt részvénytársaság?

Ha a részvényárfolyam teljesítményét nézzük, akkor egyértelműen kijelenthető állításokat tehetünk: a Rába mélyponton, méghozzá több éves mélyponton van. A cég 2018 márciusában ért lokális csúcsra, akkor 1480 forintot kellett adnunk minimum ahhoz, hogy tulajdonosokká válhassunk. A jelenlegi árfolyam mindösszesen 780-790 forint körül ingadozik, tehát kis túlzással lefeleződött az árfolyam az utóbbi 2 és fél év során. Nyilvánvalóan nem kell magyarázni, hogy ez egy igen negatív tendencia, ez azt is jelenti, hogy a koronavírus válság legsötétebb tőzsdei napjai utáni feltámadásból bár kivette a részét a Rába, most még alacsonyabb szintre hullott vissza. Technikai elemzést kisebb papíroknál értelmetlenség lenne használni, tekintve, hogy likviditás is alig van, olykor nincs is kötés a papírban. Ezért a cég eredményeiben kell keresni az okokat.

Forrás: www.raba.hu

Látható, hogy az első félévben az előző év azonos időszakához képest közel harmadával zuhant az árbevétel is, illetve az 2019 első félévében jellemző 855 milliós nettó jövedelem helyett most közel 2 milliárd forintos veszteséget sikerült összehoznia a járműipari vállalatnak. Nyilvánvalóan a koronavírus válság okozta gazdasági krízis mélyen érinti a járműipart, ezért valószínűleg nem strukturális problémákat kell látnunk az igen negatív számok mögött. A vállalat gyorsjelentéséből a táblázat felett bent hagytunk egy mondatot, melyből kiderül, hogy az egy részvényre jutó saját tőke értéke 1432 forint. Ez majdnem a duplája a jelenlegi árfolyamnak! Bár sokszor és sok cég forog a saját tőkéjének értéke alatt, ez természetes, ugyanakkor ilyen mértékű különbség azért ritkának mondható.

A fentiek alapján tehát van oka a részvény ilyen alacsony értékeltségének, azonban mint hagyományosan egyébként osztalékot fizető cég, a makrogazdasági mutatók javulásától függően képes lehet a talpra állásra. Érdemes azonban megjegyezni, hogy az árfolyam hanyatlása már évekkel ezelőtt kezdődött, így nem lehet csupán a járványre fogni a járműipari cég gyengélkedését.