2024 december 22

Újabb riválist kap a Tesla

Április 15-én debütál a Mercedes felsőkategóriás elektromos szedánja, a Mercedes EQS. Az autót eddig még nem láthattuk álca nélkül, de úgy fest, hogy a vonalvezetés és a design a Mercedes-AMG GT 4 ajtós coupéjára hajaz majd.

A Mercedes az elektromos autók luxus szegmensében kívánja pozícionálni a modellt. Nem titkolt szándék a jelenleg a kategória élén álló Tesla Model S letaszítása a trónról. A Mercedes a legnagyobb akkumulátorral szerelt modellre 700 kilométeres hatótávot ígér. A 2021 végén érkező Tesla Model S Plaid viszont 830 kilométeres hatótávot is produkálhat.

Az EQS-el egy kimondottan elektromos autókhoz tervezett platform is érkezik.  A gyors és könnyű töltést a Plug & Charge funkció teszi lehetővé. A Mercedes me Charge segítségével még felhasználói azonosításra sem lesz szükség, a fizetés is automatikusan történik majd. A Mercedesnek ez az első ilyen alapokon készülő modellje így fontos mérföldkő lesz április 15. a cég történetében. A Mercedest sokan bírálták, hogy túl sokat várt az elektromos autók gyártásával. Markus Schaefer COO elmondása szerint valóban eltartott egy ideig mire előkészítették, hogy világszerte az összes gyáruk képes legyen hibrid és elektromos autók gyártására. „De most már itt az ideje”. Jövőre 8 elektromos modellt gyártanak majd összesen három kontinensen.

Az elkövetkező években kiélezett harc folyik majd az EV piacon. Ez a szereplők részvényárfolyamában is megjelenhet majd. A Volkswagen csoport múlt héten jelentette be, hogy legkésőbb 2025-re ők fogják vezetni a globális értékesítési listát. A BMW úgy tervezi, hogy az évtized végére az eladásaik közel fele elektromos jármű lesz. Schaefer úgy gondolja, hogy a Daimler cégcsoport tudja tartani a tempót akkor is, ha az elektromos autók iránti igény nagyobb lesz, mint most. Becslésük szerint 2030-ra az eladások 50%-át plug-in hibrid és teljesen elektromos járművek teszik majd ki. A Tesla mellett még ott vannak a kínai EV gyártó cégek is. Például a kínai Nio is terjeszkedni szeretne Európában.  De a jó öreg amerikai vállalatok sem maradnak ki a buliból, a General Motors és a Ford is nagyszabású tervekkel rendelkezik az elektromos modellpalettájuk kiterjesztésére.

Az biztos, hogy nagy küzdelem lesz a gyártók között, részvénypiaci tekintetben is. Az elmúlt egy évben mindegyikük kimagaslóan teljesített:

  • BMW +77%
  • Daimler AG +147%
  • Ford +135%
  • General Motors +151%
  • Nio +1195%
  • Tesla +506%
  • Volkswagen AG +102%

A fenti sorrendnek megfelelően a gyártók árfolyam görbéje: