2024 november 15

QuantumScape: A vártnál nagyobb veszteségek az első negyedévben.

A QuantumScape Corporation egy 2010-ben alapított, 200 alkalmazottat foglalkoztató szilárdtestű akkumulátorokat fejlesztő kaliforniai startup. A jelenlegi CEO az egykori társalapító Jagdeep Singh, aki az Infinera CEO-ja volt 2001 és 2009 között. A QS tavaly november 27-én lépett tőzsdére, miután a QuantumScape és a Kensington Capital Acquisition Corporation összeolvadt. A KCAC elsősorban az autóiparra fókuszáló SPAC. Az egyesülést követően a QS ticker alatt jegyezték be a NYSE-en, akkor 23.5 dolláros áron. Egy hónappal a piacra lépést követően $ 115-os áron forogtak a papírjaik, a lokális csúcs $132.7 volt. A piaci kapitalizáció jelenleg $12 milliárd.

Az eltelt 10 év alatt állításuk szerint egy olyan szilárdtest akkumulátort fejlesztettek, amely áttörést jelenthet és átformálhatná az egész EV szektort. A szilárdtest-lítium-fém akkumulátorok több energiát képesek tárolni, gyorsabban tölthetőek, kevésbé gyúlékonyak, viszont sokkal magasabbak a gyártási költségeik, mint a jelenlegi lítium-cellák esetében. A szilárdtest-lítium-fém akkumulátorok összetettsége és a szigorú szabályozások miatt mindeddig senkinek sem sikerült olyat létrehozni, amely használható lenne elektromos járművekben.

A kedden közzétett első negyedéves jelentés alapján az egy részvényre jutó eredmény részvényenként 20 cent veszteség, az elemzői várakozások mindössze 7 centes veszteségről szóltak. Az első negyedévben közel 30 millió dollárt költöttek el. Fontos kiemelni, hogy 2024 előtt nem várható értékesítés. 2026-ban 0.28, 2027-ben 3.20 millió dolláros bevétellel kalkulálnak. A tervek szerint 2027-ben lesz először pozitív az EBITDA.

A startupot többek között például Bill Gates, a Stanford Egyetem, QIA és a német Continental is támogatta. A legnagyobb részvényes 23%-os részesedéssel 2012 óta a Volkswagen. A VW több mint 300 millió dollárt biztosított a QuantumScape számára.

2021-ben a VW-el közösen építenének fel egy 1-GWh akkumulátorgyárat, amelyet 2026-ban 20-GWh-ra bővítenének. Ha összejön a QS terve akkor a jövőben a VW az ügylet nagy nyertese lehet. A VW 2030-ig az összes típusából készítene elektromos verziót is. A német autógyártó-csoport tervei szerint több mint egy millió darab elektromos autót adna el világszerte 2025-re és ezzel vezetné a Volkswagen csoport a globális értékesítési listát. A VW 2025-ig 19 milliárd dollárt tervez digitalizációra és elektromos járművekhez kapcsolódó projektekre költeni. A QS által kifejlesztett technológiával először 2025-ben szerelhetnek VW járművet.

A QS részvényei gyengén teljesítenek, az idei teljesítményük -65%, mindenkori csúcsától számítva több mint 75 százalékot zuhant. 2020 végén még a QS volt piaci kapitalizáció szerint a szektor egyik legnagyobb értékű startupja, ekkortájt a piaci kapitalizációja magasabb volt, mint a Ford Motoré. Jelenleg a nyitott short pozíciók aránya 16 százalékkal magasabb, mint az átlag.