Nem remekelt a kiskereskedelem az USA-ban
Az amerikai kereskedelmi minisztérium kedden közölte, hogy a kiskereskedelmi forgalom és vendéglátás szezonális és naptári hatással kiigazított értéke májusban 620,2 milliárd dollárt tett ki, 1,3 százalékkal csökkent áprilishoz képest. Elemzők 0,8 százalékos visszaesést vártak az áprilisi 0,9 százalékos emelkedés után. Éves összevetésben májusban 28,1 százalékkal, áprilisban 53,4 százalékkal, márciusban 29,0 százalékkal, februárban pedig 10,7 százalékkal bővült a kiskereskedelem és a vendéglátás forgalma. A meredek emelkedés alapvetően bázishatásra vezethető vissza: a koronavírusjárvány tavaly februárban jelent meg az Egyesült Államokban, majd márciusban robbanásszerű terjedésnek indult, és emiatt szigorú korlátozásokat vezettek be, március második felétől április végéig gyakorlatilag megállt az élet és megbénult a gazdaság, majd fokozatosan kezdték el feloldani az intézkedéseket. Mostanra az amerikaiaknak már több mint a fele megkapta a Covid-19 betegség ellen teljes védettséget nyújtó oltást, ami növeli a keresletet a pihenéssel és a szabadidő eltöltésével kapcsolatos szolgáltatások – repülőutak, szállodák, szórakozás – iránt. A világjárvány idején inkább olyan termékeket vásároltak a fogyasztók, mint például különböző elektronikai cikkek és autók, mivel tízmilliók dolgoztak és tanultak, elkerülték a nyilvános helyeket és a tömegközlekedést. A bruttó hazai termék (GDP) összetevői közül a fogyasztási kiadásokat leginkább lefedő kategória, azaz az autókat, az üzemanyagot, az építőipari termékeket és a vendéglátást sem tartalmazó kiskereskedelmi forgalom az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal csökkent májusban, erősebb ütemmel az áprilisi 0,4 százalékos visszaesésnél ismertette a távirati iroda. A legnagyobb tételt jelentő jármű és járműalkatrész-eladások értéke havi összevetésben 3,7 százalékkal csökkent, éves szinten viszont 34,8 százalékkal nőtt májusban. A ruhaneműk és cipők forgalma havi szinten 3,0 százalékkal, éves összevetésben pedig 200,3 százalékkal ugrott meg. A vendéglátóipari egységek forgalma 1,8 százalékkal, illetve 70,6 százalékkal nőtt. A járműeladásokat leszámítva a kiskereskedelem és a vendéglátás forgalma májusban havi összevetésben 0,7 százalékkal csökkent, viszont éves szinten 26,4 százalékkal emelkedett. Elemzők 0,2 százalékos havi összevetésű emelkedést vártak az áprilisi stagnálás után. Az Egyesült Államokban a lakossági fogyasztás felelős a gazdasági teljesítmény több mint kétharmadáért, ezért a kiskereskedelmi forgalom alakulása fontos jelzőszám a növekedés megítéléséhez. Az első negyedévben szezonális kiigazítással számolva 6,4 százalékos évesített ütemben nőtt a hazai össztermék, jócskán gyorsult az ütem a tavalyi negyedik negyedéves 4,3 százalékhoz képest. A személyi fogyasztások, amelyek a GDP 70 százalékát teszik ki, 11,3 százalékos évesített ütemben emelkedtek, míg a tavalyi negyedik negyedévben csak 2,3 százalékkal nőttek. Tavaly az utóbbi 74 év legrosszabb teljesítményét nyújtotta az amerikai gazdaság 3,5 százalékos visszaeséssel. Idén viszont meghaladhatja a 7 százalékot is a gazdasági növekedés üteme, ami 1984 óta a legjobb adat lenne. |