Fitch: így kerüli el a Szuezi-csatornát teherhajók jó része
Az Ázsiából Európába tartó tengeri teherforgalomnak csaknem a fele már elkerüli a Szuezi-csatornát. A jemeni húszi lázadók sorozatos vörös-tengeri támadásai miatt. Ennek jelentős költségvonzatai vannak – áll a Fitch Ratings Londonban ismertetett szektorelemzésében.
A nemzetközi hitelminősítő idézi a World Container Index piaci adatszolgáltatót. Számításai szerint a konténeres szállítás díjszabásai tavaly október eleje óta átlagosan 151 százalékkal, a globális átlagon belül az Ázsia és Európa közötti útvonalakon 284 százalékkal emelkedtek. Mindemellett a tengeri szállítmányozás átterelése a Szuezi-csatornától a Jóreménység fokát érintő, Afrikát megkerülő útvonalra 50 százalékkal növelte az Ázsiából európai célállomásokra tartó konténeres teherforgalom menetidejét. És ez lekötötte a konténeres szállítmányozási szektor kapacitásait – hangsúlyozza csütörtöki helyzetelemzésében a Fitch Ratings.
A tanulmány szerint a szállítmányozási cégeknek van valamelyes rugalmasságuk a hosszabb útvonalak hatásainak ellentételezésér. Például a hajók haladási sebességének növelésével. A kapacitástöbblet alacsony szintje azonban azt jelenti, hogy más lehetséges intézkedésektől, köztük a jelenleg használaton kívüli hajók munkába állításától vagy a forgalomból kivonni tervezett hajók leállításának késleltetésétől is csak korlátozott hatások várhatók. A Fitch Ratings kiemeli ugyanakkor azt is, hogy saját becslése szerint az érintett útvonalakon közlekedő hajózási társaságok működési költségei hozzávetőleg 50 százalékkal, vagyis a díjszabások növekedésétől jelentősen elmaradó mértékben emelkedtek. És ez rövid távon javítja a konténeres tengeri fuvarozók és a hajótérlízinggel foglalkozó vállalatok jövedelmezőségét. Más londoni elemzőházak szerint a húszik támadásai okozta szállítási költségemelkedések globális szinten növelhetik az inflációs nyomást. Bár ennek mértéke várhatóan mérsékelt lesz közölte a távirati iroda.
Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics legfrissebb prognózisában azt valószínűsítette, hogy a fennakadások legalább 2024 közepéig elhúzódnak. Magasan tartva az Ázsia és Európa közötti tengeri árufuvarozás költségeit. A ház várakozása szerint ennek Európában lesz a legérzékelhetőbb inflációs hatása. Az előrejelzés azt valószínűsíti, hogy a megemelkedett tengeri fuvarozási költségek az idei év második felére várható tetőzés idején 0,3-0,4 százalékponttal gyorsíthatják az európai maginfláció átlagos ütemét.