Nem fejleszti tovább a belső égésű motorokat a Nissan Európában
A CNBC „Squawk Box Europe” című műsorának adott interjújában Ashwani Gupta felvázolt néhány okot a tervezett váltás mögött, amely témával korábban többször is foglalkozott. Gupta szerint a döntés mögött meghúzódó fő ok az volt, hogy mennyire versenyképesek lesznek az ICE-autók az Euro 7 bevezetését követően, mivel új technológiát kell alkalmazni ahhoz, hogy ezek a járművek megfeleljenek az előírásoknak. Egy másik figyelembe veendő tényező az volt, hogy az ügyfelek hajlandóak lesznek-e fizetni az ilyen technológia költségeiért.
A brüsszeli székhelyű Transport & Environment kampánycsoport szerint várhatóan 2025-ben bevezetik az Euro 7-es szabványokat. Gupta megjegyzései alapján úgy tűnik, a Nissan eldöntötte, hogyan fog fejlődni a piac és hogyan viselkednek az európai fogyasztók a jövőben. „Ha az akkumulátoros elektromos autók teljes tulajdonlási költsége az Euro 7-nél alacsonyabb, mint az ICE-autók teljes tulajdonlási költsége” – mondta, „[akkor] minden bizonnyal az ügyfelek akkumulátoros autókat választanak majd. Ezért döntöttünk úgy, hogy nem fejlesztünk ICE-motorokat az Euro 7-től kezdődően Európa számára.”
Gupta azt is szerette volna hangsúlyozni, hogy a döntés az új ICE motorok fejlesztésére vonatkozik, nem pedig a már piacon lévőkre. A Nissan – magyarázta – úgy vélte, az Euro 7 bevezetésekor a vásárlóknak „sokkal többet” kell fizetniük egy ICE autóért, mint egy elektromos autóért. „Nem mi döntünk, hanem az ügyfelek, akik azt mondják, hogy az elektromos autónak magasabb értéke van, mint [egy]… ICE autónak.” Európán kívül viszont a japán autóipari óriás „továbbra is ICE motorokat fog gyártani, amennyire ez az ügyfelek és az üzlet szempontjából megéri”.
Tavaly novemberben a Nissan bejelentette, hogy 2 billió japán jent (17,3 milliárd dollárt) fektet be a következő öt évben, hogy felgyorsítsa termékcsaládja villamosítását. A cég azt közölte, hogy 2030-ig 23 új elektromos modell bevezetését tervezi, amelyek közül 15 teljesen elektromos lesz. A Nissan és Infiniti márkák 50%-os villamosítási keverékét célozza meg az évtized végére.
A Nissan egyike azon számos jól ismert vállalatnak, amelyek villamosítási stratégiát folytatnak. 2021 márciusában a Volvo Cars bejelentette, hogy 2030-ra „teljesen elektromos autókat gyártó vállalattá” kíván válni. A BMW Group másutt azt nyilatkozta, hogy azt szeretné, ha 2030-ra a szállítások legalább 50%-át a teljesen elektromos járművek képviselnék. Ezek a lépések akkor történtek, amikor a világ nagy gazdaságai megpróbálják csökkenteni a közlekedés környezeti lábnyomát.
Az Egyesült Királyság például 2030-ra le akarja állítani az új dízel- és benzinüzemű autók és kisteherautók értékesítését. 2035-től minden új személygépkocsinak és kisteherautónak nulla -kibocsátásúnak kell lennie. Másrészről pedig az Európai Bizottság, az EU végrehajtó ága az autók és kisteherautók CO2-kibocsátásának 100%-os csökkentését tűzi ki célul 2035-ig.
Kedden a Nissan 191,3 milliárd jen, azaz nagyjából 1,65 milliárd dollár működési nyereségről számolt be a 2021 áprilisa és decembere közötti időszakban. A nettó eredmény elérte a 201,3 milliárd jent a pénzügyi év első kilenc hónapjában.