Kína – az Evergrande visszatérése, és a koronavírus lezárások enyhítése
Miközben Kína pénzügyi központjában a koronavírus terjedése egyre jobban csillapodik, Sanghaj néhány napon belül megpróbálja újra megnyitni kapuit. A szigorú korlátozások már a hetedik hétben járnak. Bár történtek változások a rendszerben, enyhítések szigorítások ez idő alatt, a lakosok frusztrációja egyre jobban nőtt. Ezen felül a gazdaságnak sem tett jót a szigorú lezárás. Az ellátási láncok nagyon megszenvedték ezt az időszakot. Hatalmas csúszások vannak a szállítmányokban, az árak ez miatt emelkednek. Egyes nyersanyagokból hiány is van, hiszen az orosz -ukrán háború szintén nagy mértékben károsította az ellátási láncokat és a gazdaságokat.
Kína leállása tovagyűrűzött a nemzetközi cégekre, hiszen az ország nagyon fontos szerepet játszik mindannyiuk életében. Esetenként az adott cégek piacaként vannak jelen, ahova hatalmas mennyiségben értékesítenek, de több vállalatnál például fő termelési bázisként játszik szerepet. A napokban olvashattunk róla, hogy az akkora vállalatok, mint a Starbucks vagy az Apple milyen mértékű veszteségekkel kellett, hogy számoljanak a lezárások miatt. Az ilyen mértékű kiesések egész negyedéves jelentéseket vihetnek el negatív irányba. Többen ki is jelentették, hogy nem szolgálnak beszámolókkal a 2022-es év második felévére, hiszen a környezet teljesen kiszámíthatatlan. Múlt héten a Starbucks felfüggesztette a pénzügyi útmutatását a következő hat hónapra. Howard Schultz vezérigazgató az egyetlen felelős cselekvésnek nevezve ezt a lépést.
Ahol nincs covid ott is vigyáznak
Még azokban a városokban is, ahol nincsenek lezárások a polgárok kétszer is meggondolják, hogy kilépjenek-e a lakásaikból, olyan tevékenységek űzésére, mint a bevásárló központokba járás. A Sanghajban látott elrettentő példa rémálomként lebeg előttük, hiszen, ha nem vigyáznak eléggé, akkor ők is hasonló korlátozások alá kerülhetnek. Az emberek ebben az időszakban főleg a létfontosságú termékeket vették meg, amely az olyan techcégeknek mint az Apple nagy bevételkiesést okozott. A múlt hónapban figyelmeztetett is a covid-19 terjedésével kapcsolatos hatalmas bevételkiesésekre. Az ellátási lánc kérdései ebben a negyedévben akár 4-8 milliárddal is sújthatják értékesítését.
Ahol nincs probléma a leállások ellenére sem az a nyersolaj piaca. Ez a piac annak ellenére, hogy a legnagyobb importőr gazdasága lassulóban volt, és kereslete is nagyban csökkent nem volt hajlandó feladni a bikapiacot. Az árak emelkedésére csak korlátozást tudtak kivetni a történtek, azonban megállítani nem tudták. Bármilyen próbálkozások is voltak, csak átmeneti csökkenéseket tudott elérni. Így történhetett meg, hogy a Saudi Aramco megelőzte az Apple-t, elnyerve a világ legértékesebb vállalata címet. A szárnyaló nyersanyagárak az olajóriások profitját nagymértékben megemelték. Így történt ez a 5 százalékban a szaúdi kormány tulajdonában levő állami kőolaj- és földgázipari vállalatnál is.
„Sanghajban a cél a vírus társadalmi eliminációjának elérése, vagyis az, hogy új esetek már csak azoknál jelenjenek meg akik amúgy is karanténban vannak,” közölte Wu Qing polgármester. A hónap közepén túl nem adtak pontos dátumot a lazítások megkezdésére, azt sem lehet tudni, hogyan fog bekövetkezni az újranyitás. Azzal tisztában vannak azonban, hogy a város fokozatosan kívánja helyreállítani az ipari termelést, az oktatást és az orvosi szolgáltatásokat. Az élelmiszerhiányra és más nehézségekre vonatkozó panaszokat, valamint a Sanghajban és más területeken a rendőrséggel vitatkozó embereket bemutató online videókat törölték.
A főváros jövője is kérdéses
Egy sokkal kisebb járvány közepette Pekingben, több napi tesztet rendeltek el, az osztályokat felfüggesztették, az embereket elrendelték, hogy otthonról dolgozzanak. Az éttermeket korlátozzák elviteli szolgáltatásra, az üzletek többsége, turisztikai helyszínek, bankok és kormányzati hivatalok zárva tartanak.
Az Evergrande ingatlan értékesítéseinek újjáéledése
Úgy tűnik az Evergrande el tudja kerülni az összeomlást. A WeChat kínai közösségi médiahálózat volt az Evergrande választott kommunikációs módszere az elmúlt hónapokban. Azáltal, hogy a vállalati frissítéseket a WeChat hálózaton keresztül osztja meg, az Evergrande képes elkerülni a tömeges globális médiavisszhangot, amelyet vonzana, ha ugyanazokat a frissítéseket sajtóközlemények útján osztanák meg. Evergrande legutóbbi Wechat bejelentése, ezen a héten, az egyik legerősebb jelét adta annak, hogy a vállalat visszatérhet a pályára. A hivatalos oldal szerint a társaságnak áprilisban 3,09 milliárd jüan értékű ingatlaneladása volt. Ez jelentős növekedés az előző hónapokhoz képest, amikor az értékesítés 20-30 millió jüan körül stagnált.
Forrás: asiamarkets.com; outlookindia.com
Címlapkép: Shutterstock