Üzemanyagár – Már Szlovákia is megelőzte Magyarországot
Az Európai Unió által február elejére beharangozott tizedik szankciós csomagtól jelentős áremelkedést vártak az elemzők a dízel piacán. A rengeteg bizonytalanság mellett legalább ebben az egy dologban egyetértettek. A visszafogottabb előrejelzések szerint 1,70 euróra drágulhat a dízel ára, mások viszont nem fogták vissza magukat és 2 eurós literenkénti átlagárat prognosztizáltak. Ennek ellenére eddig az elmozdulások jelét nem láthattuk. Pénteken újabb változást tapasztalhattunk a hazai üzemanyagárakban. Bár kis mértékű elmozdulásról van szó, a gázolaj nagykereskedelmi ára bruttó 2 forinttal tudott tovább csökkenni. Ellenben a benzin bruttó 2 forinttal drágult. A hét második felében tehát a 95-ös benzinért literenként átlagosan 619 forintot kellett fizetni, míg a gázolajért átlagosan 633-at. Mindössze 14 forintos különbséget hagyva a két üzemanyag között. Február 6-át nézve az EU-s rangsor élén – a legolcsóbb dízelt kínáló ország címét elnyerő – Málta áll, ahol átlagosan 1,19 eurót fizetnek literenként a dízelért.
A V4-ek közül Magyarországon adják legtöbbért a dízel literjét
Szlovákiában átlagosan 1,61 euróba kerül a gázolaj literje, ezzel jóval olcsóbban lehet náluk betankolni, mint hazánkban, ahol átlagosan 1,71 eurót fizetünk. Még Lengyelországnál (1,63 euró/liter) is olcsóbb Szlovákia. A V4-ek közül egyedül Csehország előzi meg őket a maga 1,59 euró/liter áraival. Tankolás szempontjából az unió legdrágább országainak számít, ezzel a lista aljára került Finnország és Svédország a maguk 2,12 és 2,03 eurós literenkénti áraival.
Innentől már csak drágulhat az üzemanyag
Ahogy arról már beszámoltunk rengeteg szakértő tartja a mostani csökkenést a vihar előtti csendnek. A francia üzletember és fedezeti alapkezelő, Pierre Andurand szerint az olaj árfolyama 2023 végére újra elérheti a 140 dollárt. Jelenleg az üzemanyagárak is azért tudtak enyhülni, mert az olaj árfolyama jó ideje már a 80 dollár közelében tudott maradni. Viszont még így is majd kétszer annyiba kerül egy liter benzin vagy gázolaj, mint 6 évvel ezelőtt, és a szakértők szerint jelenleg az alsó határok közelében járunk. Kína keresletének fellendülését követően az előrejelzések szerint a globális fogyasztás akár napi 4 millió hordóval is emelkedhet ebben az évben. Ez pedig egy katasztrofális forgatókönyvhöz vezethet.
Forrás: ujszo.com; portfolio.hu