Tiszta szerencse, hogy szeretjük a sört
A vártnál nagyobb nyereséget termelt a Heineken holland söripari konszern az első fél évben, ám arra figyelmeztetett, hogy az év második felében a koronavírus-járvány visszaveti a forgalmat a kulcsfontosságú ázsiai és afrikai piacokon, ráadásul a nyersanyagárak emelkedése csökkenti a haszonkulcsot.
A közzétett, a nemzetközi pénzügyi beszámolási szabványok (IFRS) alapján készült gyorsjelentés adatai szerint a világ második legnagyobb sörgyártó vállalata 109,9 millió hektoliter sört értékesített január-júniusban szerte a világban, ami összehasonlítható 9,6 százalékos növekedést jelent 2020 első fél évéhez képest.
A nettó bevétel 8,3 százalékkal 10,01 milliárd euróra emelkedett.
A működési nyereség egyszeri tételek nélkül számolva megduplázódott, 1,63 milliárd eurót tett ki, ami jócskán meghaladja az elemzők által várt 1,22 milliárd eurót.
A vállalat adózott nyeresége 1 milliárd 169 millió eurót tett ki, szemben az egy évvel korábbi 272 millió eurós veszteséggel. A részvényesekre jutó profit 1 milliárd 34 millió euró, részvényenként 1,80 euró volt, míg a tavalyi első fél évben 297 millió euró volt a veszteség, részvényeként 52 eurócent.
Európában 36,9 millió hektoliter sör fogyott, 3,2 százalékkal több mint 2020 első fél évében. Amerikában 16,7 százalékkal 40,3 millió hektoliterre, az Afrikát, a Közel-Keletet és Kelet-Európát felölelő térségben pedig 16,8 százalékkal 19,1 millió hektoliterre nőtt, de az ázsiai-csendes-óceáni régióban 1,0 százalékkal 13,6 millió hektoliterre csökkent a Heineken által gyártott sörök forgalma – adta hírül a távirati iroda.
A javuló pénzügyi mutatók ellenére a Heineken arra számít, hogy az idei év eredményei nem érik el a járvány előtti szinteket. Továbbra is meghatározó szerepet játszik a koronavírus-járvány, amely Afrikában és Ázsiában visszafogja a fogyasztást. Ráadásul a nyersanyagok – köztük az árpa, a cukor és az alumínium – árának emelkedése kedvezőtlenül hat a második fél évben.
Az Anheuser-Busch InBev, a világ legnagyobb sörgyártója a múlt héten szintén arról számolt be, hogy a második negyedévben megugrott a forgalma, de a nagyobb doboz- és szállítási költségek visszafogták a nyereséget.
A Heineken a világ több mint 190 országában van jelen. Termékportfóliója több mint 300 márkát tartalmaz, a névadó Heineken mellett olyan világszerte ismert márkákat, mint az Amstel, az Anchor, a Biere Larue, a Bintang, a Birra Moretti, a Cruzcampo, a Desperados, a Dos Equis, a Foster’s, a Newcastle Brown Ale, az Ochota, a Primus, a Sagres, a Sol, a Star, a Strongbow, a Tecate, a Tiger és a Zywiec.
A holland konszern Magyarországon a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. révén van jelen. Soproni gyárában közel százféle terméket gyártanak. A cég legutóbb 2018 tavaszán jelentette be, hogy kétmilliárd forint saját forrásból harminc százalékkal bővíti a soproni gyár kapacitását.
A vártnál kedvezőbb eredményeknek köszönhetően a Heineken 1,83 százalékos pluszban, kereken 100 eurón indította a kereskedést az amszterdami tőzsdén hétfőn. Napi maximumán 100,80 eurón állt az árfolyam, de délután négy óra körül már csak 97,48 eurón, 0,73 százalékos mínuszban forogtak a Heineken-részvények.