2024 február 28

Javulnak a világgazdaság növekedési kilátásai

Londoni pénzügyi elemzők friss előrejelzései szerint javulnak a világgazdaság idei növekedési kilátásai. A vörös-tengeri szállítási fennakadások inflációs hatásai is várhatóan mérsékeltek lesznek.

Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, az Oxford Economics felülvizsgált prognózisában 0,1 százalékponttal 2,4 százalékra javította az idei év egészére szóló globális növekedési várakozását. 2025-ben 2,6 százalékra gyorsuló növekedéssel számol a világgazdaságban.

A ház úgy fogalmaz tanulmányában, hogy ezek a növekedési teljesítmények a világgazdaság „puha landolását” jelentenék. Ez „nem akármilyen vívmány lenne” a 2022-ben és 2023-ban végrehajtott agresszív jegybanki kamatemelések után. A cég szerint máris vannak „tétova jelei” annak, hogy a világgazdasági kondíciók javultak 2024 elején a 2023 végére feltételezhető lanyha teljesítményhez képest.

A JP Morgan által vezetett globális kompozit beszerzésimenedzser-index hét hónapja nem mért csúcsra emelkedett januárban. Ráadásul az átfogó mutatón belül a szolgáltatási és a feldolgozó ágazat aktivitási indexe egyaránt növekedett. Jóllehet az utóbbi éppen az élénkülés és a lassulás határát jelző 50-es szinten van. A javulás azonban azt jelenti, hogy a globális gyáripari aktivitási index több mint egy év után kikerült az 50 alatti. Vagyis az aktivitás visszaesésére utaló tartományból – hangsúlyozza elemzésében az Oxford Economics.

Az 50 feletti beszerzésimenedzser-indexek a vizsgált szektorok aktivitásának élénkülését, az 50-nél alacsonyabb értékek az aktivitás lanyhulását jelzik. Az Oxford Economics közgazdászai szerint ugyanakkor a költségvetési szakpolitikai irányvonal globális szinten várhatóan viszonylag kevéssé támogatja az idén a növekedést. Így korlátozott a meredek ívű fellendülés esélye. Az idei év eddig kulcsfontosságú fejleménye a jemeni húszi lázadók támadásai által okozott felfordulás a vörös-tengeri szállítmányozási forgalomban. A fennakadások legalább 2024 közepéig eltartanak, magasan tartva az Ázsia és Európa közötti tengeri árufuvarozás költségeit – áll a cég előrejelzésében.

A ház szerint az ebből eredő inflációs hatás egyelőre bizonytalan. De a sokk által az inflációra gyakorolt felhajtóerő várhatóan mérsékelt marad. A legnagyobb hatás Európában valószínűsíthető. Itt a megemelkedett tengeri fuvarozási költségek az idei év második felére várható tetőzés idején 0,3-0,4 százalékponttal gyorsíthatják a maginfláció ütemét. Áll az Oxford Economics új prognózisában.

Javulnak a világgazdaság növekedési kilátásai

Infláció

A ház szerint az idei naptári év egészének átlagos inflációjára gyakorolt hatás várhatóan ennél kisebb lesz, mivel a tengeri szállítási költségekből eredő hatásokat mindenekelőtt az energiahordozók – különösen a földgáz – áremelkedési ütemének lassulása ellentételezi. Más nagy londoni házak ugyanakkor kevésbé derűlátó módon ítélik meg az inflációs hatásokat.

A Fitch Ratings legutóbbi helyzetértékelésében közölte: várakozása szerint a vörös-tengeri hajózási fennakadások egyelőre a jelenlegi megemelkedett szinteken tartják a geopolitikai árfolyamprémiumokat a globális nyersanyagpiacokon. A nemzetközi hitelminősítő hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ha a térségi nyersolaj-kitermelésben nem lesznek fennakadások, vagy ha a támadások nem terjednek át további létfontosságú tengeri olajszállítási útvonalakra, akkor nem számít arra, hogy a globális alaptípusnak számító Brent olajféleségre érvényben tartott, hordónként 80 dolláros átlagos idei árfolyamot valószínűsítő előrejelzésére jelentős felhajtóerő hatna.

Borítókép forrása: Shutterstock