2024 november 14

Az orosz-ukrán háború súlyosabb következményekkel járhat, mint a koronavírus

A Volkswagen-csoport vezérigazgatója, Herbert Diess csütörtökön arról beszélt, hogy az orosz invázió súlyosabban érintheti az autóipart és az európai gazdaságot, mint a 2020 márciusában kirobbanó koronavírus világjárvány. Diess Financial a Times-nak adott interjújában elmondta, hogy szerinte az alkatrész és nyersanyaghiány, valamint a magas infláció óriási mértékű áremelkedést eredményezhet az autóiparban, melynek hatása „potenciálisan sokkal rosszabb” lehet, mint a koronavírus járvány által kiváltott negatív gazdasági hatások.

Európa legnagyobb autógyártó csoportját különösen negatívan érinti a háború által előidézett alkatrészhiány. A Volkswagen-csoport ideiglenes termelés leállásra kényszerült a németországi Drezdában és Zwickauban található gyárában. A Volkswagen tulajdonában álló Audi és Cupra is hasonló lépésre kényszerült.

Ellátási lánccal kapcsolatos problémákra hivatkozva a Volkswagen a közel múltban számos plug-in hibrid modell előrendelést beszüntette. A szüneteltetés érinti többek között a népszerű Golf, Passat és Tiguan modelleket is. Diess szerint az orosz-ukrán háború komoly fenyegetést jelent Németország és Európa számára is. Az Oroszországgal szembeni szankciók következtében jelentős lehet az alkatrész és nyersanyaghiány.

A Volkswagen-csoport a háború következtében leállította a gyártást az oroszországi Kaluga és Nizhny Novgorod városában található gyártóüzemében, valamint az autógyártó-csoport felfüggesztette az országon belüli értékesítést is. Kalugaban található gyárban 4000 ember dolgozott, itt készültek az orosz piacra szánt luxus Audi Q7 és Q8 modellek, valamint a Skoda Rapid, a Volkswagen Tiguan és a Volkswagen Polo modellek is. A Nizhny Novgorod városában található gyártósoron készültek a Skoda Kodiaq, Skoda Karoq, Skoda Octavia és a Volkswagen Taos modellek.

https://www.shutterstock.com

Az orosz támadást követően a Porsche lipcsei gyárában 2 hétre leállt a termelés, valamint az alkatrész hiány miatt a Skoda is a gyártási volumen csökkentésére kényszerült.

Diess az alkatrész és nyersanyaghiány, valamint a magas infláció következtében nagy mértékű áremelkedést prognosztizál a szektorban, ami számos további problémához vezethet. A nikkel, a lítium és egyéb elektromos autók akkumulátoraihoz nélkülözhetetlen nyersanyagok ára drasztikusan megemelkedett az elmúlt időszakban, melynek következtében már most nagy mértékű drágulást tapasztalhatunk az EV szektorban, a hagyományos autóipar a magas üzemanyagáraktól is szenved.

https://www.shutterstock.com

Borítókép forrása: https://www.shutterstock.com