2024 november 13

A Nissan taszítaná le trónjáról a Teslát

A Nissan már tavaly nagyszabású EV tervekről számolt be, a japán autógyártó az elkövetkező évek során közel 20 milliárd dollárt költene elektromos és hibrid autók fejlesztésére. A tervek szerint az évtized végére 23 darab környezetbarát autóval bővülne a Nissan modellpalettája.

A japán autógyártó jövőre már nem fog csupán belső égésű motorral szerelt járműveket fejleszteni, teljesen átstrukturálják a kínálatot. A Nissan szerdán 3-3 darab tisztán elektromos hajtással szerelt, valamint hibrid modellt leplezett le, ezek a modellek adják majd az autógyártó új modellpalettájának a gerincét.

Az „Ambition 2030” névre keresztelt stratégia keretében 2030-ig 23 új modell érkezik a Nissan kínálatába, ebből 15 darab teljesen új, tisztán elektromos hajtással szerelt jármű lesz. A frissített modellpaletta első 6 darabja immáron ismerté vált.

Az egyre szigorúbb európai szabályozások következtében a Nissan úgy döntött, hogy 2023-tól kezdődően leállítja az új, tisztán belső égésű motorral szerelt modellek fejlesztését. A tervek szerint 2026 végére az autógyártó globális eladásainak 75 százalékát már hibrid és elektromos modellek tennék ki. A szigorú szabályozások jelentették a legendás Nissan GT-R sportautó végzetét is, idén márciusban gyártja le Japánban a Nissan az utolsó európai piacra szánt GT-R sportautókat. A GT-R távozása azt is jelenti, hogy jelenleg a Nissan nem kínál semmilyen sportautót az európai vásárlók számára. A Nissan tavaly bemutatta a Z névre keresztelt sportautót, azonban a modellt Európában nem forgalmazzák a magas szén-dioxid kibocsátása miatt.

A szerdai bejelentésből kiderült, hogy a Nissan hibrid modellpalettája kezdetben az új Juke, Qashqai és X-Trail modellekből fog állni. Az első hibrid Juke és X-Trail modellek 2022 nyarán jelenhetnek meg az utakon, a hibrid Qashqai már jelenleg is kapható.

A tisztán elektromos hajtással szerelt kínálatot továbbra is a népszerű Leaf legújabb kivitele fogja vezetni, az Ariya névre keresztelt EV SUV és a Townstar MPV majd csak az év későbbi szakaszában érkezik. A gyártó ígérete szerint a Townstar hatótávolsága akár 285 kilométer is lehet.

A Nissan az EV forradalom egyik úttörője volt, az elektromos Nissan Leaf első szériáját több mint egy évtizede dobták piacra. A Nissan azóta elveszítette vezető szerepét az EV szektorban, a 17.6 milliárd dolláros befektetés fő célja a pozíciójuk javítása. A Nissan Leaf végső verzióját 2009 augusztusában mutatták be, majd a modell gyártása októberben kezdődött, a legelső modellek 2010 decemberében érkeztek meg Amerikába és Japánba. 2012-ben a világ más tájaira is eljutott a modell. 2017 óta a Leaf második generációját gyártják. 2019 decemberében minden idők legnagyobb darabszámban eladott elektromos autója volt a Leaf, azonban 2020-ban a Tesla Model 3 átvette ezt a címet.

A nagyszabású EV törekvések hatására vajon újra piacvezetővé válhat a Nissan az EV szegmensben?

Guillaume Cartier a Nissan Europe szóvivője elmondta, hogy „az Ambition 2030 keretében pontosan meghatároztuk a stratégiai céljainkat, immáron az új, környezetbarát modellkínálatunk alapmodelljei is ismertek. Stabilan haladunk a fenntartható jövő felé.”

A tokiói tőzsdén jegyzett Nissan Motor Company a hétfői kereskedési napot 3.80 százalékos pluszban zárta, azonban 2022-ben közel 4 százalékos mínuszban van az autógyártó. Március eleji lokális mélypontjáról viszont több mint 20 százalékos pluszba fordult a részvény.