2024 november 15

A háború és az infláció negatív hatása az európai autóiparra

Az egyre csak növekvő infláció, a kamatemelések sorozata, a globális alkatrész- és chiphiány, valamint az orosz-ukrán konfliktus is kifejezetten negatív hatással van az európai autóiparra. A múlt hónapban 13 százalékkal csökkent az új autó regisztrációk száma Európában, 15 ország, köztük olyan fontos piacok, mint Franciaország, Nagy-Britannia, Németország, Olaszország és Spanyolország is 2 számjegyű (százalékos arányú) visszaesésekről számolt be.

A Jato Dynamics adatai szerint a 27 európai piacon összesen 935 854 új autót regisztráltak a múlt hónapban. Utoljára 1985-ben láthattunk ilyen gyenge májust, az idei még 2020 májusától is gyengébben alakult, pedig akkor a koronavírus miatt bevezetett korlátozások rendkívül súlyosan érintették az autóipart.

Éves szinten eddig összesen 4 482 463 darab új autót regisztráltak Európában, ami szintén 13 százalékos visszaesést jelent. A Jato Dynamics szerint a visszaesés hátterében elsősorban a globális chiphiány és az orosz-ukrán háború áll.

Az elektromos autók gyártását különösen negatívan érinti az alkatrészhiány, a Jato Dynamics elemzője szerint az EV boom tovább fog folytatódni az elkövetkező időszakban, azonban a jelenlegi gazdasági körülmények között a szektor elérte a maximális kapacitását. Az elektromos autók immáron a piac 19.2 százalékát uralják Európában, tavaly ilyenkor még 16.2 százalékon alakult ez a szám. Az idei év legkapósabb modelljei közé főleg a kisebb méretű városi autók kerültek.

(www.shutterstock.com)

Számos probléma okoz fejtörést

A globális ellátási láncból fakadó problémák továbbra is kifejezetten negatívan sújtják az európai új autó eladások számát. Néhány héten belül megérkeznek a friss, júniusi eladási számokról szóló adatok. A májusi adatok azonban nem adnak sok okot az optimizmusra: az idei május volt sorozatban a 10. olyan hónap, ahol éves szinten visszaesést figyelhettünk meg.

Emellett a magas infláció következtében egyre drágábbá válik a megélhetés is, az energia és üzemanyagárak is meredeken emelkednek, a vártnál magasabb infláció negatívan érinti a szektort, mind keresleti, mind kínálati oldalról. A kamatemelések hatására is csökken az új autók iránti kereslet mértéke, mivel a legtöbb járművet hitelre vásárolják. Az orosz-ukrán háború miatti globálisan bizonytalan politikai helyzet sem kedvez a szektornak. Várhatóan újabb nehéz hónapok előtt áll az európai autóipar.

Borítókép forrása: www.shutterstock.com