Vészhelyzet a NATO csúcs után – Repedés miatt kényszerleszállást hajtott végre egy amerikai kormánygép
Vészhelyzetben volt az amerikai védelmi miniszter repülőgépe a levegőben. Repedést észleltek Pete Hegseth amerikai védelmi miniszter repülőgépének pilótafülke-ablakán, miközben a NATO védelmi minisztereinek brüsszeli találkozójáról tartott hazafelé.

Repedés a pilótafülke-ablakon – azonnali süllyedés és vészjelzés
Az amerikai védelmi minisztérium megerősítette, hogy Pete Hegseth gépe szerdán nem tervezett leszállást hajtott végre, miután repedést fedeztek fel a pilótafülke egyik ablakán.
A repülőgép a NATO védelmi minisztereinek brüsszeli tanácskozásáról tartott vissza az Egyesült Államokba, amikor az Írország délnyugati partjainál járva problémát észleltek a személyzet tagjai. A gép vészhelyzeti kódot sugárzott és Angliában, a Mildenhall légibázison hajtott végre biztonságos leszállást – számolt be a hírről a BBC.
A FlightRadar24 adatai szerint a repülő a szokásos, 35–40 ezer lábas utazómagasságról gyors süllyedésbe kezdett, és körülbelül 10 ezer lábon stabilizálódott, hogy csökkentse a kabinnyomás-vesztés kockázatát.
Ekkor a gép 7700-as „squawk” kódot sugárzott. Ez az általános vészhelyzeti jelzés, amelyet a pilóták akkor használnak, ha bármilyen súlyos rendellenesség, például kabinnyomás-változás vagy hajtóműhiba lép fel.

Biztonságos volt a landolás Angliában – Hegseth személyesen nyugtatta meg a közvéleményt
A gép végül a suffolki RAF Mildenhall légibázison hajtott végre biztonságos leszállást, röviddel 19:00 brit idő után.
A Pentagon közleményben tudatta, hogy senki sem sérült meg, és az esemény után azonnal megkezdődött a gép műszaki vizsgálata.
Pete Hegseth az X-en (korábbi Twitteren) reagált az incidensre:
„Minden rendben. Hála istennek. Folytatjuk a küldetést.”
A miniszter ezzel jelezte, hogy a történtek nem befolyásolják munkáját, és folytatja hivatalos programját.
Nem egyedi eset és hasonló hiba miatt idén már más gép is visszafordult
A BBC és a Reuters is felidézte, hogy 2025 februárjában Marco Rubio amerikai külügyminiszter gépe is visszafordult egy repedt szélvédő miatt.
A mostani incidens újra ráirányítja a figyelmet a kormánygépek karbantartási állapotára, különösen azokra a típusokra, amelyeket magas rangú politikusok és katonai vezetők szállítására használnak.
Hegseth valószínűleg a légierő egyik C-32A típusú repülőgépével utazott.Ez a Boeing 757-es katonai verziója, amelyet gyakran vetnek be elnöki és kormányzati utakra.
Miért veszélyes a pilótafülke-ablak repedése?
A repülőgép pilótafülkéjének ablaka többrétegű, nyomásálló üveg. Ha bármelyik réteg megsérül, az azonnali kockázatot jelenthet a kabinnyomásra, a látási viszonyokra és a pilóta biztonságára.
A protokoll szerint ilyenkor a gépnek azonnal csökkentenie kell a magasságát, hogy biztonságos légnyomási körülményeket tartson fenn.
Szakértők szerint a repedést hőmérséklet-ingadozás, anyagfáradás vagy apró kőfelverődés is okozhatta. Bár az ilyen hibák ritkák, egy kormánygépnél azonnali vészhelyzetként kezelik őket.
A NATO-csúcstalálkozó után történt a vészleállás
A védelmi miniszterek éppen a brüsszeli NATO-csúcson vettek részt, ahol az ukrajnai helyzet és a transzatlanti védelem volt a fő téma.
A találkozó után történt incidens a biztonságpolitikai figyelem középpontjába került, hiszen egy védelmi minisztert szállító repülőgép kényszerleszállása mindig stratégiai kockázatot vet fel.
Bár a Pentagon hangsúlyozta, hogy nem történt biztonsági fenyegetés, az esemény megerősítheti a védelmi infrastruktúra karbantartásának és modernizálásának szükségességét.
Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.
Címlapkép forrása: YouTube