2025 november 17
Vészhelyzet a NATO csúcs után – Repedés miatt kényszerleszállást hajtott végre egy amerikai kormánygép

Vészhelyzet a NATO csúcs után – Repedés miatt kényszerleszállást hajtott végre egy amerikai kormánygép

Vészhelyzetben volt az amerikai védelmi miniszter repülőgépe a levegőben. Repedést észleltek Pete Hegseth amerikai védelmi miniszter repülőgépének pilótafülke-ablakán, miközben a NATO védelmi minisztereinek brüsszeli találkozójáról tartott hazafelé.

Repedést találtak a repülőgépen, ezért Mildenhall légibázison hajtott végre kényszerleszállást. Forrás: Flightradar24

Repedés a pilótafülke-ablakon – azonnali süllyedés és vészjelzés

Az amerikai védelmi minisztérium megerősítette, hogy Pete Hegseth gépe szerdán nem tervezett leszállást hajtott végre, miután repedést fedeztek fel a pilótafülke egyik ablakán.
A repülőgép a NATO védelmi minisztereinek brüsszeli tanácskozásáról tartott vissza az Egyesült Államokba, amikor az Írország délnyugati partjainál járva problémát észleltek a személyzet tagjai. A gép vészhelyzeti kódot sugárzott és Angliában, a Mildenhall légibázison hajtott végre biztonságos leszállást – számolt be a hírről a BBC.

A FlightRadar24 adatai szerint a repülő a szokásos, 35–40 ezer lábas utazómagasságról gyors süllyedésbe kezdett, és körülbelül 10 ezer lábon stabilizálódott, hogy csökkentse a kabinnyomás-vesztés kockázatát.
Ekkor a gép 7700-as „squawk” kódot sugárzott. Ez az általános vészhelyzeti jelzés, amelyet a pilóták akkor használnak, ha bármilyen súlyos rendellenesség, például kabinnyomás-változás vagy hajtóműhiba lép fel.

A miniszter személyesen nyugtatta meg mindenkit. Forrás: YouTube

Biztonságos volt a landolás Angliában – Hegseth személyesen nyugtatta meg a közvéleményt

A gép végül a suffolki RAF Mildenhall légibázison hajtott végre biztonságos leszállást, röviddel 19:00 brit idő után.
A Pentagon közleményben tudatta, hogy senki sem sérült meg, és az esemény után azonnal megkezdődött a gép műszaki vizsgálata.

Pete Hegseth az X-en (korábbi Twitteren) reagált az incidensre:

Minden rendben. Hála istennek. Folytatjuk a küldetést.”

A miniszter ezzel jelezte, hogy a történtek nem befolyásolják munkáját, és folytatja hivatalos programját.

Nem egyedi eset és hasonló hiba miatt idén már más gép is visszafordult

A BBC és a Reuters is felidézte, hogy 2025 februárjában Marco Rubio amerikai külügyminiszter gépe is visszafordult egy repedt szélvédő miatt.
A mostani incidens újra ráirányítja a figyelmet a kormánygépek karbantartási állapotára, különösen azokra a típusokra, amelyeket magas rangú politikusok és katonai vezetők szállítására használnak.

Hegseth valószínűleg a légierő egyik C-32A típusú repülőgépével utazott.Ez a Boeing 757-es katonai verziója, amelyet gyakran vetnek be elnöki és kormányzati utakra.

Miért veszélyes a pilótafülke-ablak repedése?

A repülőgép pilótafülkéjének ablaka többrétegű, nyomásálló üveg. Ha bármelyik réteg megsérül, az azonnali kockázatot jelenthet a kabinnyomásra, a látási viszonyokra és a pilóta biztonságára.
A protokoll szerint ilyenkor a gépnek azonnal csökkentenie kell a magasságát, hogy biztonságos légnyomási körülményeket tartson fenn.

Szakértők szerint a repedést hőmérséklet-ingadozás, anyagfáradás vagy apró kőfelverődés is okozhatta. Bár az ilyen hibák ritkák, egy kormánygépnél azonnali vészhelyzetként kezelik őket.

A NATO-csúcstalálkozó után történt a vészleállás

A védelmi miniszterek éppen a brüsszeli NATO-csúcson vettek részt, ahol az ukrajnai helyzet és a transzatlanti védelem volt a fő téma.
A találkozó után történt incidens a biztonságpolitikai figyelem középpontjába került, hiszen egy védelmi minisztert szállító repülőgép kényszerleszállása mindig stratégiai kockázatot vet fel.

Bár a Pentagon hangsúlyozta, hogy nem történt biztonsági fenyegetés, az esemény megerősítheti a védelmi infrastruktúra karbantartásának és modernizálásának szükségességét.

Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.

Címlapkép forrása: YouTube

Oszlányi Gyöngyvér

Oszlányi Gyöngyvér



Oszlányi Gyöngyvér a Tőzsdefórum vezető szerkesztő-újságírója, ahol gazdasági témájú cikkeket ír, hírszerkesztéssel és címlapszerkesztéssel is foglalkozik. Korábban a Médiaworksnél dolgozott újságíróként, és megfordult a Világgazdaság, Magyar Nemzet, Bors, Ripost vagy Metropol oldalain. Tapasztalata kiterjed a gazdasági, kulturális, valamint közösségi hírek szerkesztésére, és szoros kapcsolatban áll a napi gazdasági eseményekkel.Fotósként rendszeresen jelentek meg a sajtóban képei. Rendszeresen vett részt sajtóeseményeken, ahol interjúkat, tudósításokat és beszámolókat készített, sőt videós anyagokat is forgatott, amelyek több milliós nézettséget értek el. Pályafutását művészeti menedzseri és újságírói diplomával kezdte, majd a József Attila Tudományegyetemen szerzett kommunikáció szakos diplomát. Két évig műsorvezetőként dolgozott filmes témájú podcasteken. Újságírói munkája előtt marketingmenedzserként dolgozott nemzetközi reklámügynökségeknél, ahol sikeres reklámkampányokat szervezett és PR területen szerzett tapasztalatokat. Ezen kívül dizájnerként és kulturális menedzserként is több projektben vett rész sikeresen. Gyöngyvér fiatal korában táncművészként dolgozott nemzetközi filmekben szerepelt és modern darabokban működött közre.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.