Vegyes negyedévet zárt a Tesla kínai riválisa, az XPeng
A kínai elektromos autógyártó XPeng részvényei 0.30 százalékos pluszban zárták a tegnapi kereskedési napot, miután a vállalat a vártnál valamivel erősebb negyedik negyedéves eredményekről számolt be. Az XPeng eladási számai és árbevétele is némileg jobban alakult, mint ahogyan azt az elemzők előzetesen becsülték, az idei első negyedévre vonatkozóan azonban a vártnál gyengébb szállítási számokat becsült a társaság.
Az XPeng 1.34 milliárd dolláros negyedik negyedéves árbevételről számolt be, amely részvényenként 11 cent veszteséget jelent. A Wall Street-i elemzők előzetesen 1.28 milliárd dolláros, részvényenkénti 19 cent veszteséget prognosztizáltak.
Az autógyártó elmondta, hogy a becsléseik szerint 2022 első negyedévében összesen 33 750 autót szállítanak ki. Januárban és februárban 19 100 XPeng modell talált gazdára, ami azt jelenti, hogy 14-15 ezer darab körül alakulhat a márciusi szállítási szám. Az elemzők előzetesen 19 ezer darab körüli szállítással kalkuláltak márciusra vonatkozóan.
Az XPeng a hétfői pre-market során közel 6 százalékos pluszban is járt, a nyitást követően 3 százalékos pluszba fordult a papír, azonban ezt követően negatív tartományba esett az XPeng jegyzése, több mint 3 százalékos mínuszban is járt az XPeng árfolyama. A hétfői kereskedési napot végül 0.30 százalékos emelkedés után 27.13 dolláron zárta a kínai elektromos autógyártó. Az XPeng nincsen jó passzban, az elmúlt 1 hónap alatt 22.55 százalékkal csökkent az XPeng részvények értéke, míg idén 46.10 százalékos mínuszban van a papír. A magas infláció és a növekvő kamatok következtében csökken a magas értékeltségű tech szektor népszerűsége, valamint a kínai cégek amerikai tőzsdékről való kivezetésével kapcsolatos aggodalmak sem segítik elő az XPeng helyzetét.
A vártnál nagyobb infláció is súlyos problémákat eredményezhet az autóiparban, különösen az EV szektorban. A nikkel, a lítium és egyéb elektromos autók akkumulátoraihoz nélkülözhetetlen nyersanyagok ára drasztikusan megemelkedett az elmúlt időszakban.
A nikkel árfolyamában az alacsony kínálat következtében szinte folyamatos volt az emelkedés, azonban az orosz-ukrán háború kirobbanását követően kezdett el igazán hajmeresztően drágulni a nyersanyag. Az elektromos autókban felhasznált nikkel mintegy 17 százaléka Oroszországból származik.
Az alkatrész és nyersanyaghiány, valamint a magas infláció következtében elképzelhető, hogy nagy mértékű áremelkedést láthatunk a szektorban az elkövetkező időszakban, ami számos további problémához vezethet és az a részvények árfolyamára sem lenne jó hatással.