2024 november 15

Újabb EV gyártó lépett tőzsdére – csúnyán alakult az első nap

A Phoenix Motor személylében újabb elektromos autógyártó lépett tőzsdére szerdán. A Phoenix Motor tegnap debütált a NASDAQ-on, azonban csúnyán alakult az első nyilvános kereskedési napja, a részvény több mint 45 százalékos mínuszban zárta a szerdai kereskedési napot.

A Phoenix a legújabb tőzsdére lépő EV gyártó. A tisztán elektromos autók gyártásával foglalkozó Rivian Automotive tőzsdére lépése 2021 legnagyobb IPO-ja volt, valamint a Rivian november 10-ei tőzsdei debütálása a hetedik legnagyobb amerikai IPO volt az 1990-es évek óta. Az IPO keretében a Rivian végül 11.9 milliárd dollárnyi tőkét vont be. A napelemes EV-ket fejlesztő Sono Group szintén tavaly novemberben lépett tőzsdére. A német EV gyártó Sono 154.67 százalékos pluszban zárta első nyilvános kereskedési napját.

A kezdeti ragyogást követően azonban a bizonytalan piaci helyzetben a Rivian és a Sono árfolyama is jelentősen a kínálati ára alá csökkent. Az olyan társaságok, mint például az említett EV startupok is, akiknek jelenleg még nincsen, vagy minimális az árbevétele érzékenyen reagálnak a kamatemelésre.

A Rivian a 179.47 dolláros csúcsáról több mint 83 százalékot esett. Lokális csúcsán, több mint 150 milliárd dolláros piaci kapitalizáció mellett a Rivian volt a világ harmadik legértékesebb autógyártója, megelőzve olyan nagymúltú autógyártókat mint a Ford, a GM vagy a Volkswagen. A Rivian 78 dolláros árfolyam mellett lépett tőzsdére, ezen szinthez képest is 61.8 százalékkal alacsonyabban jegyzik jelenleg az EV startupot. A Sono 77 százalékot esett a 15 dolláros kínálati árához képest.

A Phoenix Motor 2.1 millió részvényt adott el az IPO keretében 7.5 dolláros árfolyamon, ezzel a Phoenix 15.75 millió dollárnyi tőkét vont be. Az eredeti tervek szerint a társaság 2.5 millió részvényt adott volna el 7-9 dolláros árfolyam mellett.

Csúnyán alakult a Phoenix Motor első nyilvános kereskedési napja

A Phoenix Motor kereskedése 6.5 dolláron nyitott tegnap, a szerdai kereskedési napot azonban végül 3.44 dollárral a 7.5 dolláros kínálati ár alatt, 4.06 dolláron zárta a Phoenix. Az S&P 500 1.08 százalékos csökkenést követően 4 115.77 ponton zárta a szerdai kereskedési napot.

A PEV ticker alatt jegyzett Phoenix Motor IPO-k szempontjából egy lassú piaci környezetben lépett tőzsdére. A Dealogic adatai szerint idén június 8-ig mindössze 45 vállalat lépett tőzsdére hagyományos IPO keretében, melyek során 4.6 milliárd dollárnyi forrást vontak be. 2021 azonos periódusában 160 IPO-t láthattunk, a vállalatok összesen 64.3 milliárd dollárnyi tőkét gyűjtöttek össze.

www.shutterstock.com

A 2003-as alapítású Phoenix elsősorban elektromos buszok és teherautók fejlesztésével foglalkozik. A Phoenix működése jelenleg veszteséges, az első negyedév során 2.3 millió dolláros veszteséget szenvedett el a társaság, szemben a tavalyi év azonos periódusában látott 1.9 millió dolláros veszteséggel. A Phoenix árbevétele az idei első negyedévben 42 százalékos emelkedést követően 671 ezer dolláron alakult. Az SPI Energy 2020-ban vásárolta fel a Phoenix Motort, az IPO-t követően a Phoenix 77 százalékát tulajdonolja az SPI Energy.

Nincsen könnyű helyzetben az EV szektor, számos gazdasági tényező befolyásolja negatívan a szektor működését. Komoly fejtörést okoznak az ellátási láncból fakadó problémák- a globális alkatrész- és chiphiány. Emellett a magas infláció következtében egyre drágábbá válik a megélhetés is, az energia és üzemanyagárak is meredeken emelkednek, ami negatívan érinti a szektort, mind keresleti, mind kínálati oldalról.  Az orosz-ukrán háború miatti globálisan bizonytalan politikai helyzet sem kedvez a szektornak.

www.shutterstock.com