További elemzőktől érkezett értékelés a Rivianra
Tegnap mi is beszámoltunk róla, hogy az amerikai EV gyártó startup, a Rivian megkapta a legelső elemzői értékelését, a Wedbush elemzője 130 dolláros célár mellett vételre ajánlja a papírt. A Wedbush elemzését követően úgy gondoltuk, hogy hamarosan mások is közzéteszik a saját elemzéseiket, nem kellett sokáig várni, többek között a Baird, a J.P. Morgan, a Morgan Stanley és a RBC is beállt a sorba.
Az elektromos pickup gyártó magas értékeltsége ellenére is úgy tűnik, hogy a Wall Street-i elemzők úgy gondolják, hogy hosszú távon az EV mánia egyik nyertese lehet a Rivian. Az Egyesült Államokban különösen népszerűek a SUV-ok és a pickupok is. Az eladott új autók közel fele SUV, 20 százaléka pedig pickup. A Rivian pont ebben a szegmensben próbál szerencsét, az EV startup első modellje, az R1T névre keresztelt elektromos pickup, második modellje az R1S nevű SUV. Az R1T listaára 67 500 dolláron indul, míg az R1S 70 ezer dollártól vihető haza.
A Rivian legelső elemzői értékelése Dan Ives, a Wedbush elemzőjétől érkezett. Ives 130 dolláros célár mellett vételre ajánlja a papírt, ez a közzétételkor aktuális, múlt pénteki 104.67 dolláros árfolyamról közel 25 százalékos felértékelődési potenciált jelent. Ives becslése szerint 2022-ben a Rivian árbevétele 3.6 milliárd dollár környékén alakulhat, az elemző szerint jövőre 45 ezer darab új modell találhat gazdára. 2023-ra vonatkozóan a Wedbush elemzője 8.4 milliárd dolláros árbevételt és 105 ezer leszállítást prognosztizál. Ennek ellenére Ives szerint mindkét évben veszteséges lesz a Rivian. Ives 130 dolláros célára mellett a 2023-ra becsült árbevétel tizenötszörösén jegyeznék a részvényt, míg például az EV szektor úttörőjét, a Teslát a 2023-ra becsült árbevétel tizenegyszeresén jegyzik.
Hétfőre már összesen 12 elemző értékelte a Riviant, ebből nyolcan vételre, négyen tartásra ajánlják a részvényt. A Riviant jelenleg az elemzők 67 százaléka ajánlja vételre, az S&P 500 esetében átlagosan 55 százalék ez az arány. Az EV szektor úttörőjének, a Teslának esetében mindössze 48 százalék a vételi ajánlások aránya.
Ryan Brinkman a J.P. Morgan Chase elemzője 104 dolláros célár mellett tartásra ajánlja a Riviant. Brinkman célára durván 100 milliárd dolláros piaci kapitalizációt jelentene a Rivian számára. Brinkman 2022-re vonatkozóan kevesebb mint 4 milliárd dolláros árbevételt prognosztizál. Brinkman elemzése szerint azonban 2030-ra az Rivian árbevétele meghaladhatja az 55 milliárd dollárt. A J.P. Morgan elemzője a Teslát viszont 250 dolláros célár mellett eladásra ajánlja.
George Gianarikas, a Baird elemzője vételre ajánlja a papírt, Gianarikas szerint adott a lehetőség, hogy a Rivian ténylegesen a Tesla komoly vetélytársává váljon. Gianarikas a Tesla jövőjével kapcsolatosan is optimista, 888 dolláros célár mellett vételre ajánlja.
Joseph Spak, az RBC elemzője büszkélkedik a legmagasabb egy éves célárral a Wall Street-en, 165 dollárra várja a Riviant. Spak éves szinten átlagosan 50 százalékos bevétel növekedést prognosztizál az EV gyártó startup számára. Spak 2022-re vonatkozóan 3.4 milliárd dolláros árbevételt becsül, míg az évtized végére, 2030-ra 86 milliárd dolláros árbevétellel kalkulál. Spak 800 dolláros célár mellett tartásra ajánlja a Teslát.
Adam Jonas, a Morgan Stanley elemzője optimista mind a Tesla, mind a Rivian jövőjével kapcsolatosan. A Teslát 1200 dolláros célár mellett vételre ajánlja, míg a Rivian egy éves célárát 147 dolláron határozta meg.
Várhatóan az elkövetkező napokban, hetekben még több elemzői értékelés érkezik a részvényre, a magasnak tűnő értékeltség ellenére jelenleg úgy tűnik, hogy szimpatikus a részvény a Wall Street számára. Az elemzők átlagos célára jelenleg 132 dollár, ami 13 százalékos felértékelődési potenciált jelent a hétfői 116.78 dolláros záráshoz képest.
A Rivian még november 10-én lépett tőzsdére az év eddigi legnagyobb IPO-jának keretében. A Rivian IPO-ja a hetedik legnagyobb amerikai IPO az 1990-es évek óta. Az eredetileg tervezett 135 millió darab helyett végül 153 millió darab részvényt adott el, 78 dolláros árfolyam mellett. Az előzetes hírek alapján a társaság 135 millió darab részvényt adott volna el 72-74 dolláros árfolyam mellett. Az IPO keretében a Rivian végül több mint 12 milliárd dollárnyi tőkét vont be. A tőzsdére lépést követően úgy tűnt megállíthatatlanul szárnyal a Rivian, azonban az elmúlt időszakban némileg megtört a Rivian lendülete.
A Rivian árfolyama november 16-a óta szinte folyamatosan csökken. A 179.47 dolláros csúcsáról több mint 35 százalékot esett a részvény. Lokális csúcsán, több mint 150 milliárd dolláros piaci kapitalizáció mellett a Rivian volt a világ harmadik legértékesebb autógyártója, megelőzve olyan nagymúltú autógyártókat mint a Ford, a GM vagy a Volkswagen. A tegnapi kereskedési napot 11.57 százalékos emelkedést követően 116.78 dolláron zárta, ezzel az amerikai EV startup piaci kapitalizációja több mint 103 milliárd dollár.
Forrás: Barron’s
A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!