Nyomás alatt az autóipar
Az új autók iránti kereslet mértéke még mindig kifejezetten magasan alakul az Amerikai Egyesült Államokban, azonban az autógyártók tavaly közel 2 millióval kevesebb járművet tudtak csak legyártani mint 2019-ben, a pandémia kitörése előtti évben. Az alacsony gyártási számok hátterében elsősorban a globális chiphiány áll, a chiphiány lassú tempóban javulásnak indult, azonban még mindig komoly fejtörést okoz a szektor szereplőinek.
Az autógyártók egyszerűen nem tudnak annyi autót legyártani, mint amennyire igény lenne. A kereslet folyamatosan nagyobb az elérhető kínálatnál, ezért az új autók ára továbbra is magasan alakul.
A chiphiány globális probléma, számos iparágat sújt, azonban az autóipart különösen negatívan érinti. A chiphiány a koronavírus következtében alakulhatott ki, a pandémia miatt lassult, esetlegesen ideiglenesen le is állt a termelés. Amikor a chipgyártók működése visszatért a normális kerékvágásba, azzal szembesültek, hogy nem tudják kielégíteni az óriási mértékű, felhalmozódott keresletet. A karantén alatt összegyűlt megtakarításokat a pandémia enyhülését követően el akarták költeni az emberek, drasztikusan megnőtt az új autók iránti kereslet mértéke. A megnövekedett kereslet hatására pedig még több félvezetőt kéne legyártani. Szakértők szerint a chiphiány akár 2023-ig is problémákat okozhat.
A globális chiphiány mellett a magas infláció és az orosz-ukrán konfliktus is negatívan érinti az autóipar működését. Oroszországból számos nélkülözhetetlen nyersanyag, alkatrész érkezett. A kiesés következtében például a BMW és a Porsche is arra kényszerült, hogy szüneteltesse egyes modellek gyártását.
A vártnál nagyobb infláció is súlyos problémákat eredményezhet az autóiparban, különösen az EV szektorban. A nikkel, a lítium és egyéb elektromos autók akkumulátoraihoz nélkülözhetetlen nyersanyagok ára drasztikusan megemelkedett az elmúlt időszakban. A nikkel árfolyamában az alacsony kínálat következtében szinte folyamatos volt az emelkedés, azonban az orosz-ukrán háború kirobbanását követően kezdett el igazán hajmeresztően drágulni a nyersanyag. Az elektromos autókban felhasznált nikkel mintegy 17 százaléka Oroszországból származik.
Az új autók ára ezen tényezők hatására továbbra is magasan alakul. Herbert Diess, a Volkswagen vezérigazgatója szerint a „chiphiány lassú tempóban javulásnak indult, azonban 2022-ben még biztosan nem fogunk tudni annyi autót legyártani, mint amennyit el tudnánk adni.” Az új autók ára a 2021-es csúcsokhoz képest csökkenésnek indultak, azonban az új autók átlagára még mindig durván 5 ezer dollárral magasabban alakul, mint 1 évvel ezelőtt.
Forrás: MarketWatch
Borítókép forrása: https://www.shutterstock.com/