Nincs jó passzban a Rivian
Nehezen indult 2022 a Rivian Automotive számára. Az EV gyártó startup nincs jó passzban, az elmúlt időszakban szinte folyamatosan csökkent a részvény árfolyama.
A Rivian a csütörtöki kereskedési napot 6.31 százalékos csökkenést követően 65.02 dolláron zárta. Úgy néz ki, hogy pénteken is tovább folytatódik a részvény gyengélkedése, már a tőzsdenyitást követően új mindenkori mélypontra esett a Rivian. Idén már közel 40 százalékos mínuszban van a papír.
A Rivian helyzetét nem segíti elő a jelenleg látható pesszimista tőzsdei hangulat. Azon félelmek, hogy a Fed esetlegesen az előzetesen vártnál hamarabb kezd kamatemelésbe kifejezetten negatívan érinti a spekulatív jellegű részvényeket. Az olyan társaságok, mint például a Rivian is, akiknek jelenleg még nincsen, vagy minimális az árbevétele érzékenyen reagálnak a kamatemelésre. Ezek a vállalatok a cash flowjuk meghatározó részét valamikor a jövőben fogják előállítani. Ezen cash flowknak a diszkontált jelenértéke jóval alacsonyabb magasabb kamatok mellett.
Az EV gyártók számára nem indult kedvezően az év. Az alacsony eladási számokkal rendelkező EV gyártók átlagosan 8 százalékos mínuszban vannak idén. Az EV gyártás úttörője, a Tesla szintén több mint 7 százalékos mínuszban van 2022-ben. A Rivian részvényei a leggyengébben teljesítők közé tartoznak az EV szektorban. A kamatemeléses félelmeken túl a gyengélkedés másik oka az lehet, hogy január 10-én a Rivian arról számolt be, hogy 2021-ben összesen 1015 darab autót gyártottak le, mintegy 200 darabbal kevesebbet, mint ahogyan azt a társaság korábban prognosztizálta.
A Wall Street-i elemzők csendben figyelik az eseményeket. A Bloomberg adatai szerint az utolsó elemzői értékelés január 13-án érkezett a Rivianra, azóta több mint 20 százalékot esett a papír. A Rivian egyelőre még nem közölte, hogy mikor hozza nyilvánosságra negyedik negyedéves jelentését, várhatóan február közepén kerülhet rá sor.
A gyengélkedés ellenére is az elemzők 70 százaléka ajánlja vételre a Riviant, az elemzők átlagos célára 134 dollár, ami több mint 100 százalékos felértékelődési potenciált jelenthet.
Az elektromos SUV és pickup gyártó startup, a Rivian még novemberben debütált a Nasdaqon. A Rivian első modellje, az R1T névre keresztelt elektromos pickup, második modellje az R1S nevű SUV. Az R1T listaára 67 500 dolláron indul, míg az R1S 70 ezer dollártól vihető haza.
A Rivian IPO-ja volt 2021 legnagyobb tőzsdei debütálása, és méret szerint az elmúlt 30 év hetedik legnagyobb IPO-ja. A Rivian az eredetileg tervezett 135 millió darab helyett végül 153 millió darab részvényt adott el, 78 dolláros árfolyam mellett. Az előzetes hírek alapján a társaság 135 millió darab részvényt adott volna el 72-74 dolláros árfolyam mellett. Az IPO keretében a Rivian végül több mint 12 milliárd dollárnyi tőkét vont be.
Forrás: Barron’s