2024 november 15

Magfigyelők a Teslaról és a Rivianról

A Wall Street úgy tűnik egyetért abban, hogy fényes jövő előtt állhat a Rivian. Vasárnap óta összesen 13 elemzőtől érkezett értékelés a Rivianra. Az elemzők többféle aspektusból közelítik meg a részvényt, változatosak a célárak, egy dolog azonban mindannyiukban közös, a szektoron belül a Teslához hasonlítják a Riviant. A Riviant értékelő elemzők a Tesláról is közzétették elemzéseiket korábban és érdekes kapcsolat áll fent közöttük.

A 13 elemzőből 9, durván 70 százalékuk vételre ajánlja a Riviant, az átlagos elemzői célár 134 dollár.

A 13 elemző korábban a Teslát is értékelte, közülük azonban csak heten ajánlják vételre az EV gyártás úttörőjét. A Riviant jelenleg az elemzők 70 százaléka ajánlja vételre, az S&P 500 esetében átlagosan 55 százalék ez az arány, a Tesla esetében pedig mindössze 48 százalék a vételi ajánlások aránya. A 130 dollár körüli célár esetén a 2023-ra becsült árbevételének (8.5 milliárd dollár) durván a tizenötszörösén jegyeznék a Riviant, míg a Teslát a 2023-ra becsült árbevétel tizenegyszeresén jegyzik. A magasnak tűnő értékeltség ellenére jelenleg úgy tűnik, hogy szimpatikus a részvény a Wall Street számára.

Az elemzői felértékelések hatására hétfőn 12 százalékot rallyzott a Rivian, kedden azonban enyhe, 0.51 százalékos mínuszban zárt a papír.

A Barron’s szerint az elemzők 2030-ra 55-123 milliárd dollár közötti árbevétellel számolnak, tehát igen nagy a különbség. Szintén érdekes, hogy az az elemző, aki az egyik legalacsonyabb 2030-as árbevételt prognosztizálja, az egyik legmagasabb célárat határozta meg. Az elemzők nagyrészt a DCA modellt használták elemzéseik során, különféle módon becsült változókkal, ebből adódhatnak az ilyesfajta nagy mértékű eltérések.

2022-re vonatkozóan 3.4-3.6 milliárd dolláros zónában mozognak a becslések, 2023-ra vonatkozóan pedig 8.1-8.9 milliárd dollár közötti árbevétellel kalkulálnak az elemzők, az átlagos 2023-as árbevétel 8.2 milliárd dolláron alakult. A befektetőknek legalább 2022-2023-ig várnia kell, hogy tényleges képet kaphassanak arról, hogyan halad a Rivian ezen az úton.

Az elektromos pickup gyártó magas értékeltsége ellenére is úgy tűnik, hogy a Wall Street-i elemzők úgy gondolják, hogy hosszú távon az EV mánia egyik nyertese lehet a Rivian. Az Egyesült Államokban különösen népszerűek a SUV-ok és a pickupok is. Az eladott új autók közel fele SUV, 20 százaléka pedig pickup. A Rivian pont ebben a szegmensben próbál szerencsét, az EV startup első modellje, az R1T névre keresztelt elektromos pickup, második modellje az R1S nevű SUV. Az R1T listaára 67 500 dolláron indul, míg az R1S 70 ezer dollártól vihető haza.

A Rivian még november 10-én lépett tőzsdére az év eddigi legnagyobb IPO-jának keretében. A Rivian IPO-ja a hetedik legnagyobb amerikai IPO az 1990-es évek óta. Az eredetileg tervezett 135 millió darab helyett végül 153 millió darab részvényt adott el, 78 dolláros árfolyam mellett.  Az előzetes hírek alapján a társaság 135 millió darab részvényt adott volna el 72-74 dolláros árfolyam mellett. Az IPO keretében a Rivian végül több mint 12 milliárd dollárnyi tőkét vont be.

A 179.47 dolláros csúcsáról több mint 35 százalékot esett a részvény. Lokális csúcsán, több mint 150 milliárd dolláros piaci kapitalizáció mellett a Rivian volt a világ harmadik legértékesebb autógyártója, megelőzve olyan nagymúltú autógyártókat mint a Ford, a GM vagy a Volkswagen. A tegnapi kereskedési napot 0.51 százalékos csökkenést követően 116.18 dolláron zárta, ezzel az amerikai EV startup piaci kapitalizációja több mint 102 milliárd dollár.

Forrás: Barron’s

A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!