2024 november 15

Ideiglenes termelésleállásra kényszerül a Ford

A Ford Motor Company megerősítette, hogy a hét során több gyártóegységben is ideiglenes termelésleállásra kényszerülnek a félvezető hiány következtében. A befektetők nem reagálták túl a hírt, a hétfői kereskedés korai szakaszában még pluszban is járt a részvény, végül 0.45 százalékos csökkenést követően 17.88 dolláron zárt tegnap a Ford, ezzel idén 13.91 százalékos mínuszban van a papír, míg az elmúlt 1 év során több mint 55 százalékkal nőtt meg a Ford részvények értéke.

A Reuters beszámolója szerint a Ford hétfőtől kezdődően 8 darab egyesült államokbeli, mexikói és kanadai gyártóegységében ideiglenesen leállítja, vagy korlátozza a termelést a félvezető hiány következtében. A Ford ezt követően hivatalosan is megerősítette a Reuters értesüléseit, „a hét során néhány gyártóegységben ideiglenes leállásokkal, korlátozásokkal kell számolni.” -közölték.

A befektetőket nem érte teljesen váratlanul a lépés, az autógyártó már a negyedik negyedéves jelentés publikálását követően figyelmeztette a befektetőket, hogy a globális chiphiány várhatóan még 2022-ben is fejtörést fog okozni, John Lawler az autógyártó CFO-ja szerint a chiphiány enyhüléséig akár egészen 2022 második feléig várni kell.

A CNBC szerint az alkatrész hiány miatt a Fordnak ideiglenesen szüneteltetnie, vagy korlátoznia kell a Bronco, az Explorer, az F-150, az elektromos Mustang Mach-E és a Ranger modellek gyártását.

A Ford a múlt héten hozta nyilvánosságra negyedik negyedéves jelentését, amely az előzetesen vártnál némileg gyengébben alakult. A Ford Motor Company részvényenként 26 cent korrigált nyereségről számolt be, a negyedik negyedév során az autógyártó működési bevétele 2 milliárd dolláron, a Ford árbevétele 5 százalékos növekedést követően 37.7 milliárd dolláron alakult. A Wall Street-i elemzők előzetesen 45 centes korrigált nyereséget, 2.8 milliárd dolláros működési bevételt és 34.5 milliárd dolláros árbevételt prognosztizáltak. A Ford részvényei 9.7 százalékot estek a vártnál gyengébb negyedéves jelentés hatására pénteken.

A chiphiány az autóipar egészét sújtja, 2021 negyedik negyedévében globálisan 18 millió személyautót gyártottak le, ami 3-4 millióval kevesebb, mint amire igény lenne. Az autógyártók egyszerűen nem tudtak annyi autót legyártani, mint amennyire igény lett volna. Elemzők szerint 2022 első negyedévében javulásnak indulhat a chiphiány, globálisan 20-21 millió darab legyártott autót prognosztizálnak erre az időszakra vonatkozóan.

Jim Farley, a Ford vezérigazgatója optimista a jövőt illetően, „a chiphiány nem fog örökké fennállni, a gazdaságok teljes helyreállásával egyidejűleg vélhetően megszűnnek az ellátási lánccal kapcsolatos problémák is.”

Ford 2022-re vonatkozóan 12 milliárd dolláros működési árbevételt becsül, amely összhangban van az elemzők becsléseivel. Az autógyártó egyre nagyobb hangsúlyt fektet az elektromos autózásra, Farley vezérigazgató elmondása szerint az elektromos Mustang Mach-E, az F-150 Lightning és az E-Transit modellekre jelenleg több mint 275 ezer foglalás érkezett.  „Az előrejelzéseink szerint 2030-ra tízből legalább négy eladott Ford modell elektromos hajtású lesz, reményeink szerint 2024-re a Ford már éves szinten 600 ezer darab elektromos járművet fog legyártani”. A Ford már korábban bejelentette, hogy 2025-ig összesen 30 milliárd dollárt költene EV-k fejlesztésére. A Bloomberg legfrissebb értesülése szerint az autógyártó mindezen felül még további 20 milliárd dollárt költene arra, hogy minél gyorsabban tudjanak újabb elektromos modelleket kifejleszteni. A Ford Jim Farley vezérigazgató csatlakozása óta indult el igazán a jó úton, a vezérigazgató érkezését követően a Ford is belépett az EV versenybe, és egyre meghatározóbb szereplővé válik a szektoron belül.

Forrás: Barron’s