2024 november 15

Fokozódik a nagy amerikai autógyártók közötti verseny

Az amerikai befektetők egykor, ha az autóiparról volt szó egyből a három nagy detroiti autógyártóra gondoltak, a Chrysler, a General Motors és a Ford trióra. Az évek során mára a Chrysler a Stellantis-csoporthoz tartozik, a márkanév szinte „eltűnt” a köztudatból. Jelenleg a Stellantis látványosan kevesebb figyelmet kap a befektetőktől, mint a GM vagy a Ford.

A közkézen lévő Stellantis részvények közel 5 százalékát a BlackRock, a State Street és a Vanguard birtokolja. Ezzel szemben a három vállalat a General Motors és Ford részvények közel 20-20 százalékát tartja. A Barron’s szerint az amerikai befektetőktől kevés figyelmet kap a Stellantis, annak ellenére, hogy az autógyártó-csoport erős piaci pozícióval és versenyképes EV tervekkel rendelkezik. A Stellantist jelenleg a 2023-ra becsült bevételének 3.2-szeresén jegyzik, míg a General Motorst és a Fordot a jövő évre becsült bevételek 5.7, valamint 6.4-szeresén jegyzik.

Nehéz idők előtt állhat az autóipar

A Stellantis olcsónak tűnik a versenytársaihoz képest, azonban ez nem elég indok a vásárláshoz. A befektetők aggódnak a szektor jövőjével kapcsolatosan, a növekvő infláció negatívan érinti az autógyártók eredményeit, valamint a kamatemelés hatására csökken az autók iránti kereslet mértéke, mivel a legtöbb járművet hitelre vásárolják.

A Morgan Stanley elemzője, Harald Hendrikse elmondta, hogy „a befektetők szerint a Ford F-150 elektromos kivitele iránti óriási kereslet, valamint a General Motors által hamarosan piacra kerülő elektromos Silverado szignifikánsan negatívan érintheti a Stellantis eladásait.” Az elemző szerint azonban a Stellantis nincsen olyan rossz pozícióban, mint ahogyan azt a legtöbben gondolják.  

A Stellantis a tervek szerint 2030-ra Európában teljesen, Amerikában 50 százalékban tisztán elektromos márkává válik. Az évtized végére évi durván 5 millió elektromos járművet értékesítene a Stellantis.

Az Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram és Vauxhall márkákat összefogó Stellantis-csoport még 2021. január 17-én jött létre, az olasz-amerikai Fiat Chrysler Automobilies és a francia PSA egyesülését követően.

(www.shutterstock.com)

Ha a Stellantis egy kicsit jobban feltudna zárkózni a General Motorhoz és a Fordhoz, az megnövelhetné a befektetők bizalmát, ami a részvény árfolyamára is pozitív hatással lehetne. A Stellantis a csütörtöki kereskedési napot 0.92 százalékos emelkedést követően 15.34 dolláron zárta, ezzel idén 18.23 százalékos mínuszban van a papír. A Bloomberg adatai szerint az átlagos elemzői célár 26 dolláron alakul, ami több mint 40 százalékos felértékelődési potenciált jelent. Azonban nem lesz könnyű dolga a jelenlegi piaci környezetben az autógyártóknak, a verseny mértéke várhatóan egyre jobban fokozódni fog.