A vártnál több autót szállított le a Tesla a harmadik negyedévben
A Tesla az autóipart is súlyosan érintő globális chiphiány ellenére is 2021 harmadik negyedévében mintegy 241 300 darab elektromos autót szállított le újdonsült tulajdonosainak.
Az autógyártó szombati bejelentése szerint a szeptember 30-al lezáródó három hónapos periódus során a Tesla összesen 241 300 darab elektromos autót szállított le. A tavalyi év ugyanezen periódusában 139 593 darab Teslát értékesítettek. A FactSet adatai szerint a Wall Street-i elemzők előzetesen 227 000, a StreetAccount adati szerint 220 900 darab leszállítással kalkuláltak.
A Tesla közleményéből az is kiderült, hogy a három hónapos periódus alatt összesen 237 823 darab autót gyártottak le, melyből 228 882 darab az elérhetőbb árú, középkategóriás Model 3 és Model Y volt. A harmadik negyedévben 8941 darab Model S és Model X került legyártásra.
Elon Musk szeptember elején még egy belsős e-mailben arra kérte a Tesla alkalmazottjait, hogy keményebben dolgozzanak. „Rendkívül súlyos alkatrészhiánytól szenvedtünk a negyedév elején (ahogy az iparág többi szereplője is), ez azt jelenti, hogy rengeteg autónk van félkész állapotban, amelyeket a hiányzó alkatrészekkel később kell kiegészíteni. A nehézségek miatt nagyon keményen kell dolgozunk az elkövetkező napokban, hogy tisztességes harmadik negyedéves szállítási számokat érjünk el.” -állt az e-mailben. Úgy tűnik hatásosak voltak a vezérigazgató szavai, a Tesla végül a vártnál több autót szállított le a harmadik negyedévben.
Az idei második negyedévben a Tesla 201 250 darab autót szállított le és 206 421 darabot gyártott le, annak ellenére, hogy abban az időszakban a Tesla Model S és Model X típusból kevesebb mint 2500 darab hagyta el a gyártósorokat. A Tesla ekkor számolt be történelme során először 1 milliárd dollárt meghaladó negyedéves árbevételről.
„Szállítási számunk egy konzervatív becslés. Egy autó akkor számít leszállítottnak, amikor azt átadtuk az ügyfélnek és minden papírmunka megfelelően el lett végezve. A végső, valós számok akár több mint 0.5 százalékkal is eltérhetnek.” -áll a vállalat közleményében.
A Tesla nem bontotta le modellek szintjére a szállítási számokat, valamint a gyártási, illetve eladási számok megoszlását sem közölte kontinensekre lebontva.
A Tesla ügyfeleinek a harmadik negyedév során a megszokottnál többet kellett várniuk új autójuk átvételére. A szombati közleményben a Tesla elismerte a késedelmeket, megköszönte az ügyfelek türelmét, valamint azt is elmondta, hogy a késések fő kiváltó oka a globális chiphiány volt.
Az elektromos autók iránti kereslet továbbra is kifejezetten erős Kínában és Európában, de az Amerikai Egyesült Államokban is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az EV-k. Joe Biden amerikai elnök azt szeretné, hogy 2030-ra az Amerikában gyártott autók 50 százaléka elektromos modell legyen. Biden célja, hogy Amerika legyen az EV piac úttörője.
A Tesla több elektromos autót add el az Amerikai Egyesült Államokban, mint bármelyik más gyártó. 2015 és 2020 között 974 ezer darab elektromos hajtással szerelt autót adtak el Amerikában, ebből durván 730 ezer darab, tehát körülbelül a 75 százaléka Tesla modell volt.
A Pew Research kutatása alapján az amerikaiak 39 százaléka vallja azt, hogy legközelebb, amikor új autót vásárol valószínűleg elektromos modellt választ, míg a válaszadók mintegy 7 százaléka már vásárolt tisztán elektromos hajtással, vagy hibrid hajtással szerelt járművet.
Pénteken mi is beszámoltunk róla, hogy a kínai EV gyártó XPeng rekordszámú, 10 412 darab elektromos autót szállított le szeptemberben, ami kifejezetten jó hír az olyan versenytársak számára is mint például a Li Auto, a Nio vagy a Tesla. A számok azt mutatják, hogy Kínában továbbra is kifejezetten magas az elektromos járművek iránti kereslet és az autógyártók a chiphiány okozta nehézségek ellenére is boldogulnak.
Becslések szerint a szektort különösen negatívan érintő globális chiphiány következtében 2021-ben az előzetesen tervezettnél 5-6 millió darabbal kevesebb elektromos autót értékesítenek. Az AlixPartners tanácsadó cég szerint az autóipar világszerte mintegy 210 milliárd dolláros bevételtől eshet el idén a globális chiphiány és az egyéb ellátási láncból fakadó problémák következtében. Ez közel kétszerese a néhány hónappal ezelőtt becsült veszteségeknek. Mindezek ellenére a kínai autógyártók EV modelljei iránti kereslet továbbra is kifejezetten erős, Jeff Chung a Citigroup elemzője nemrégiben arról számolt be, hogy a kínai EV-k eladási számai augusztusban 202 százalékkal nőttek tavalyhoz képest. A tervek szerint év végére a kínai elektromos autó eladások száma elérheti a 3 millió darabot, amely az összes jármű eladásnak a 10 százalékét tenné ki.
A Tesla az éves közgyűlését valószínűleg október 7-én tartja. Az autógyártó részvényei idén közel 10 százalékos pluszban vannak, míg az elmúlt egy év során több mint 70 százalékkal nőtt a Tesla részvények értéke.
Forrás: CNBC