A Meta, a Google és a Twitter az álhírek ellen nagyobb küzdelmet szeretne
Az Európai Bizottság szerint több mint 30 aláíró fél, köztük reklámszervezetek, vállalták a dezinformációról szóló aktualizált gyakorlati kódexet. Az aláírók vállalják, hogy többet tesznek a mélyreható hamisítványok, a hamis számlák és a politikai reklámok ellen, míg a szabályok be nem tartása akár a vállalat globális forgalmának 6%-át kitevő bírsággal is járhat – közölte az uniós végrehajtó testület, megerősítve a Reuters múlt heti jelentését. A vállalatoknak – köztük a TikToknak és az Amazon élő közvetítést nyújtó e-sport platformjának, a Twitchnek – hat hónapjuk van arra, hogy megfeleljenek a vállalásaiknak, és 2023 elején jelentést kell majd benyújtaniuk az elért eredményekről.
„Az új kódex tanúskodik arról, hogy Európa megtanulta a leckét, és hogy már nem vagyunk naivak” – mondta Vera Jourova, a Bizottság alelnöke egy sajtótájékoztatón. Elmondta, hogy Oroszország ukrajnai inváziója, a COVID-19 világjárvány és Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból felgyorsította az álhírek elleni uniós fellépést.A szankciók között szerepelhet a vállalatok kitiltása Európából – mondta Thierry Breton, az EU ipari vezetője. „Ha következetesen semmibe veszik a szabályokat, akkor elgondolkodhatunk azon is, hogy megakadályozzuk a hozzáférésüket az információs terünkhöz” – mondta a sajtótájékoztatón.
A kritikusok, például az Európai Kereskedelmi Televíziós és Igény szerinti Videószolgáltatók Szövetsége (ACT) szerint a felülvizsgált kódex súlyos hiányosságokat tartalmaz. „A felülvizsgálat nem kínál konkrét kötelezettségvállalásokat a „megengedhetetlen manipulatív magatartás” korlátozására. A kötelezettségvállalások nem mennek tovább, mint egy általános nyilatkozat a törvények betartására, ami nyilvánvaló, és nem igényel kódexet” – mondta a szervezet.